Fler besökare, fler bord med modeller till försäljning och många fler moduler på plats i Strängnäs var resultatet av årets Tågmarknad.

Det var tredje året i rad som Strängnäs modelljärnvägsförening, RapidH0 arrangerade ”Strängnäs Tågmarknad”, och årets marknad visar att marknaden börjar bli etablerad. Det var fler bord med artiklar till försäljning och stor bredd på det som erbjöds.

Förutom försäljningen kunde man få provköra tåg på demoanläggningen ”Velandets Järnvägar”, se på de stora LGB-tågen eller studera alla de Västeråsmoduler som visades upp under dagen.
När marknaden stängde portarna vid klockan fyra på eftermiddagen hade 430 besökare betalat för att komma in på marknaden. Förra året var det ”bara” 300 besökare, så utvecklingen tycks gå åt rätt håll för arrangörerna. Anledningen till denna utveckling kan diskuteras.


Skyltningen utanför Thomasgymnasiet


En mycket realistiskt patinerad modell av dieselloket T44.


En bild från en av Anders Holmströms båda moduler

En stor del i framgången för årets marknad kan nog bero på det faktum att man hade byggt upp en stor anläggning med Västeråsmoduler. Modulägare från hela mellansverige hade hittat till utställningen i Thomasgymnasiets matsal. Modulutställningen arrangerades i nära samarbete med MälarModulMöte, en modulklubb utan fast adress och med medlemmar spridda över hela mellansverige. Klubben bildades i samband med förra årets Tågmarknad i Strängnäs.


Peter Cedertrand talar inför den församlade skaran av MMM:are.


På modulerna kunde man se både rena skelett som bara hade ett körbart spår till moduler som var så gott som färdiga.


TågCentralen från Eskilstuna visade Frateschi och sålde Fallerbyggsatser


LN Elektroniks butik med elartiklar och modeller för modelljärnvägen.

About The Author

Related Posts