Svenska Orientexpressen

NMJ har i höst levererat en sats bestående en restaurangvagn och en bar- och sällskapsvagn med märkning för tågoperatören Connex och restaurangföretaget Svenska Orientexpressen (SOE). Vagnarna gick sammankopplade parvis (oftast) i Connex nattågstrafik mellan Göteborg/Stockholm och övre Norrland under åren 2003-2008, men det var bara under de två första åren som de hade märkning för SOE. Restaurangföretaget hade skatteskulder vilket fick Connex att säga upp avtalet om serveringen på nattågen och kort efter uppsägningen så begärdes företaget i konkurs. Man samarbetade i början av 2000-talet även med SJ och serverade mat i restaurangvagnar i en del av Intercity-tågen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö. För denna trafik använde man moderniserade svenska restaurangvagnar av typen R12 (tidigare R1). Samtliga vagnar som SOE använde namngavs och de båda modellerna som NMJ nu levererat heter COT R7 5636 SOE Drottning Anna och COT BS7 5637 SOE Drottning Sofia Magdalena.

De tidigare norska vagnarna fortsatte att rulla i Norrlandstågen, dock med ISS som entreprenör för serveringen ombord. När SJ återtog Norrlandstrafiken så valde man att hyra sex av restaurangvagnarna under tre år. Idag rullar två av restaurangvagnarna i Snälltåget mellan Malmö och Stockholm medan övriga fem ägs av svenska Skandinaviska Jernbanor, de har dock inte varit i trafik på flera år. Sällskapsvagnarna togs ur trafik i samband med att Connex sade upp avtalet med SOE, var avställda under några år, men återställdes till passagerarvagnar och moderniserades av NSB. De rullade i Norge åren 2010-2014 varpå även de såldes till Skandinaviska Jernbanor. Dessa vagnar har idag målats gröna och används som ett lite billigare alternativ i Blå Tåget mellan Göteborg och Stockholm.

Tillverkare: NMJ
Artikelnr: 106.901
Rek.pris: 939 SEK