Mon réseau H0 – modelljärnväg i Frankrike


Oavsett om man bygger sin modelljärnväg i Uppsala eller Paris så ställs man inför liknande val och möjligheter. Francois Boudy berättar om sin franska anläggning i H0

Text & foto: Francois Boudy   Översättning: Jocke Hultgren

Modelljärnvägar har alltid varit ett av mina stora intressen. Min första anläggning byggde jag på min farmors vind när jag var 12 år. Min andra anläggning revs i samband med familjens flytt från en Parisförort till Poitiers. Mycket från denna anläggning har jag dock kunnat återanvända på min nuvarande bana. Den nuvarande anläggningen saknar direkt förebild. Den byggdes för att få en bra anläggning att köra på, har dock försökt att återskapa ett franskt landskap. Alla lok och vagnar är modeller av fordon som går eller gått i trafik hos SNCF, de franska statsbanorna.

Loken på anläggningen
Min lokpark speglar det som rullat på franska spår sedan 60-talet fram till 80-talet.

Diesellok: BB 66150, BB 67001, Y5 1130

Ellok: BB 8144, BB 9201, BB 17029, BB 13001, CC 40108 och TGV (Sud-Est)

På anläggningen finns även ett ånglok, 241 Pacific. Samtliga lok är modeller från Jouef, med undantag för BB 8144 som är från Hornby HO, en modell som utgått från marknaden.

Bygget
Konstruktionen av den nya banan påbörjades 1994, genom monteringen av de hyllor jag byggt på. Eftersom anläggningen inte är flyttbar så har jag skruvat fast hyllorna direkt på väggen. Har byggt upp anläggningen i garaget, så den finns alltid tillgänglig, även bara för att köra i någon minut. För tillfället håller jag på med den fjärde etappen av bygget. I mina planer ingår även en femte som skall vara en höghastighetslinje för snabbtåg, TGV.

Som jag tidigare nämnde så är banan uppbyggd av en hyllkonstruktion. Som Du ser på skissen så är anläggningen byggd i tre plan. Normalnivån är vit, den lägre nivån, grön och den högre, orange.


Schematisk spårplan

Spåret
Direkt efter det att ha skruvat fast spåret på skivan så har jag testat spårläget med flera olika lok. Det är alltid lättare att justera spåret innan man bygger landskapet. I landskapet har jag använt kartong som bas, då det är både lätt och billigt.

Spår och växlar är från Jouef. De flesta kontrolleras manuellt, med undantag för de som ligger för långt bort, eller är dolda under ett annat plan. Flera olika typer av motorer har använts till de elektriska växlarna. Dels JOUEFs standard, men även elektromagnetiska motorer från SEEP Products och PECO. Växlarna kontrolleras från ett centralt ställverk.

På anläggningen finns det fem transformatorer. Tre av dem används till huvudlinjen för att det skall vara möjligt att köra fler tåg samtidigt. En transformator används på den korta sträckan från säckstationen till den lilla landsortsstationen på det övre planet. Denna linje har även försetts med ett relä som gör att den motorvagn som går på sträckan automatiskt pendlar mellan de två stationerna.
Den femte transformatorn används på huvudstationen för rangering och växling.

På anläggningen finns även ett dolt tågmagasin där man kan ställa upp hela tåg i väntan på nya trafikuppgifter. Totalt finns det på anläggningen plats för 12 tågsätt.

Fakta .
Spårlängd: 38 meter
Antal växlar: 18 varav 7 med el

Jag som har beskrivit min modelljärnväg heter alltså François Boudy, är 43 år. Är gift och har två barn. Bor utanför Poitiers i Frankrike. Arbetar som ingenjör inom livsmedelsindustrin.


241 Pacific kommer ut ur tunneln


Tåget har just anlänt till säckstationen


BB 67001 med CORAIL-express vagnar


Y5 1100 med mjölkvagn från Hornby


En del av landskapet