Ett lok jag har länge saknat på min anläggning är Green Cargos Rc lok som fortfarande är blåmålade såsom de var när SJ förfogade över loken. Loket är fortfarande mycket vanligt att beskåda i landet även om de grönmålade börjar bli vanligare.

Text & foto: Håkan Y

Jeco utkom med en konventeringskit för några år sedan där man kunde bygga om sitt Roco SJ RC6 lok till ett RC 2-4 lok med möjligheten att dekalera loket både som SJ samt GC. Dekalarket som medföljer är mycket generöst gällande loknummer och versioner man kan märka sitt lok med.

Beskrivningen som medföljer beskriver tydligt vad som skall göras för att konvertera sitt lok. Möjligen vill jag anmärka på att det saknas instruktioner för vilka borrdimensioner man skall använda sig. Detta för övrigt har saknats på alla Jecos byggbeskrivningar jag har kommit i kontakt med. (Ma, T44 och nu Rc2-4)

Konverteringen går till på följande sätt att man kapar bort en del av taket på kåpan ifrån Roco loket för att sedan ersättas med en ny detalj gjutet i vitmetall ifrån jeco. Detta ökar också vikten på loket vilket alltid är tacksamt.

Ersättningsdetaljen ifrån Jeco har tyvärr lite defekter i gjutningen främst på ena sidans ventilationsintag. Också är finishen vid en av isolatorerna på taket inte av bästa kvalitet.

För övrigt är takdetaljen av god kvalitet och är färdigmålad i rätt nyans passande senare generationens Rc lok ifrån Roco. (De med digitala gränssnitt).

Efter att kåpan har strippats på alla lösa detaljer likväl förarhytt och rutor kan arbetet börjas med att kapa bort det gamla taket. Följ här instruktionerna noga och kapa med en marginal på 1-2mm. När väl taket är borta kommer det mödosamma jobbet med att fila bort resterande. Eftersom det är svårt att ersätta bortfilat material så rekommenderar jag starkt att man filar lite i taget och sedan provmonterat den nya takdetaljen. Ett råd är att märka undertill takdetaljen och likaså inne i Roco kåpan så att man alltid vänder takdetaljen likadant från gång till gång.

Kåpan rensad ifrån smådetaljer

Kapat bort det gamla taket

När väl den nya takdetaljen passar in ordentligt på Roco kåpan skall vi undvika frestelsen att limma fast den med en gång. Först måste vi borra ut alla hål för isolatorerna samt pantograferna. Här får man vara försiktig så att man inte bryter av borret vilket kan ställa till det rejält för en. Undertecknad lyckades med detta självklara men hade tur att med hjälp av en näbbtång relativt enkelt kunde dra ut det avbrutna borret.

Slutligen när väl taket är färdigborrat provmonterar vi det på Roco kåpan. Har man filat med passform så sitter takdetaljen lite i spänn. Nu är det läge att provmontera den nya kåpan på chassiet. Eventuellt får man fila bort lite på undersida av takdetaljen ifrån Jeco så att det hela passar bra.

När provmonteringen är gjord och man är nöjd med resultatet är de dags att limma fast den nya takdetaljen på kåpan. Limma ordentligt utan att överdriva så att den sitter fast ordentligt.

Det nya taket monterat samt en del av detaljerna

Slutligen är det dags att dekalera det nya loket med dekaler. Dekalerna som medföljer håller mycket god kvalitet och är enkla att montera på loket. Förutom en där jag vill anmärka lite. Bygger man Green Cargo versionen skall en dekal monteras på långsidan över SJ Logan och ersätta med texten Green Cargo. Dekalen i sig är rätt styv och vill inte gärna lägga sig i ”fårorna” på kåpan. Detta löser man förvisso effektivt med Micro Sol vilket mjukar upp dekalen och den sätter sig fint i ”fårorna”.

MEN eftersom dekalen nu sätter sig så fint visar det sig att den är en aningens för liten i mitt tycke. Det är mycket svårt för att inte säga omöjligt att få den att täcka perfekt över SJ logan. Vi pratar här bara om 0.5mm eller så men tillräckligt för att det skall störa. Jag avlöste problemet med att blanda till färg som så nära som möjligt passar den gråsvarta färgen och målade försiktigt bort detta.

Taket färdigbestyckat med smådetaljer och kåpan omdekalerad

Dekalerna för övrigt fungerar riktigt bra på kåpan. Jag var orolig att färgnyanserna på dekalerna skulle skifta en del ifrån färgerna på loket men det fungerar mycket bra. Javisst kan man i vissa vinklar se att det skiljer sig men det gjorde det ju även i verkligheten när dekalerna monterades på loket.

Slutligen om man så önskar kan man ersätta den plastdetalj mellan boggierna med ny i vitmetall. Bygger man en Rc2:a skall man absolut göra detta då det skiljer en hel del. Däremot anser jag att skillnaderna mellan Rc4 och Rc6 är relativt små och att detaljrikedomen på originalet ifrån Roco överväger att behålla denna. Men mitt råd är att jämföra med bilder ifrån verkligheten på den lokindivid du har för avsikt att bygga.

About The Author

Related Posts