Christer Andersson fortsätter komma med tips på hur man kan försvenska sina godsvagnar.

Text & foto: Christer Andersson

I en tidigare artikel berättade jag om hur jag försvenskade 3 tyska vagnar och fick då 3 ”svenska” vagnar. Av de två underredena av Shimmns-vagnarna gjorde jag enkelt och utan några större ingrepp, två stålämnesvagnar. De blev ju egentligen inte alls någon kopia av någon riktig vagn utan mest såg ut att vara en svensk vagn. Sedan dess har jag funderat om man inte kunde göra en mer riktig vagn, litt Smmns. Denna vagnstyp finns i många olika varianter och utförande, beroende på vad den lastar. Så detaljeringen av bl.a. vagnsgolv kan säkert göras på många olika sätt. Jag har valt att göra typ 895 med hjälp av kort som jag har tagit.

Den verkliga vagnen är betydligt längre och har lite annorlunda ramförstärkning än vad Rocovagnen har. Efter lite funderande och koll på kort och ritningar började jag först med att bygga en från början utan någon modell som utgångspunkt. Köpte bara ett par boggier och satte igång. Upptäckte att det blev problematiskt när jag kom till koppelfickor. Det var trångt att få in något mellan undersidan av vagnen och boggier. Min vän Ebbe Gustavsson löste detta med att lägga dubbla golv och fräsa upp spår likt Rocovagnen. Detta fungerar bra men kräver extra arbete. Istället köpte jag en Rocovagn till och funderade om man inte kunde använda den som utgångspunkt och bearbeta vagnen lite mer för att få fram en mer utseendemässigt mer riktig vagn. Här är lite instruktioner hur jag gjorde.

Jag har använt mig av Rocos tyska Shimmnsvagnar som finns i olika utförande. Säkert kan man använda både andra vagnar och märken, men mina byggbeskrivningarna är för en Rocovagn (47436). Någon kanske anmärker att det finns vagnar utan huvar att använda, men de är oftast dyrare och det är en ren ekonomisk fråga varför jag tagit denna vagn.

Jag började med att plocka isär vagnen. Överdelen, dvs. huven, blir tyvärr över och vet inte vad den kan användas till något annat. Man får ta bort mittpinnen som håller ”vikten”. Den blir också givetvis över. Bryt även av alla (6 st.) fästen som håller huvarna på plats och putsa dem släta. Slutligen så sågar jag av ”färjekrokarna” så tätt som möjligt för att återanvända dem senare. Godispåsen blir också över.

Nu gäller det att kapa av vagnen. Jag använder mig av både av en liten borrmaskin typ Minikraft med kapskiva och en fintandad såg. Jag sågar av vagnen undertill i de vek som finns där förstärkningen undertill börjar. OBS! Se till att de små tapparna/krokarna, som håller fjädern till koppelfickan, inte sågas av. Försök att såga rakt, men det gör inget om det inte blir exakt. Detta kommer inte att synas om man inte studerar vagnen undertill.

Mittenbiten, den förstärkta delen mellan boggierna, använder jag till en ny förstärkning till vagnen. Jag har inte någon exakt koll på hur stor och bred den ska vara, men den ska vara betydligt smalare än Rocovagnen. Därför sågar bort en bit, ca 10 mm, samt ena utsidan. Därefter tillverkar jag två nya gavelsidor av styrenplast och limmar ihop dem med min bit. Vill man så kan man förstås tillverka denna bit helt själv.

Den verkliga vagnens lastlängd är 12,27 m och nerskalat till H0 blir det ca 14,1 cm. Mät ut hur långa fyrkantsbitar det blir för att rätt längd. I mitt fall blev det 9,1 cm långa 2×2 mm styrenstripes. Limma fast dem undertill mot koppelfickans stödkant enligt bild. Likaså här, kan man väl använda sig av annat kanske bättre och stadigare material än plast. Men i slutändan så blir vagnen ändå ganska stabil trots min metod med enbart styren. Det hålrum som blir mellan vagnsdelarna fylls ut med 2 mm styrenplast. Mätt och limma dit ”golvet” (I mitt fall hade jag inget 2 mm:s ark utan limmade ihop 2 st. 1 mm:s bitar istället vilket går lika bra.) Skär sedan till ett golv, ca 32×138 mm av 0,5 mm styrenplast och limma dit det på ovansidan. Detta för att dels förstärka vagnen och dels för att få rum med boggietapparna. Borra 4 mm hål där dessa ska upp. Man behöver också fila lite på toppen av boggietappen. Se till att de inte sticker upp över detta golv.

Till gavellämmar använder jag också 0,5 mm bitars styrenplast, 33×12 mm. Jag tar bort de två små ”klackarna” som finns ytterst i ändarna på vagnens gavel, så att den nya lämmen ligger plant. Sedan limmar jag fast gavlarna med den nedersta platån. Till långsidor går det åt 2 st. stripes, 1×4 mm och 140 mm långa. Dessa limmas på kanterna på vagnen. Se till att det blir jämnt

Tillverka sedan 4 st. gavelstolpar av 1×2 mm stripes, ca 14 mm långa. Dessa skär jag lite diagonal i toppen, så att de är 2 mm tjocka i botten och ca 1 mm i toppen. Dessa limmar jag sedan på. Egentligen ska de gå ner en bit på buffertplankan, men eftersom den inte ligger exakt lodrätt med gavellämmen, så har jag istället valt att låta stolparna vila på den lilla avsats som nu blir. Då sitter de lite stadigare.

Skär sedan till 16 st. små styrenbitar 4 x 6 mm och 16 st. 1 x 13 . Har använt stripes, 0,5 x 4 mm samt 1 x 2. Mät från ritning avstånden mellan stolparna och limma dit först de smala och breda och sedan de långa och tjocka. De sistnämnda ska sitta till vänster på de breda hållarna. Jag monterar även dit en 10 x 4 mm bit utmed långsidan, likt en litteraskylt (se originalbild). Ovanför varje buffert limmar jag också på en liten bit av tunn styrenplast. De avkapade krokarna putsas till och limmas dit. Sedan tar jag pianotråd och bockar till 4 fotsteg som sitter i var sitt hörn på långsidorna. Slutligen skär jag till ett plankgolv av strukturplast. Detta bör vara något smalare än vagnens bred så att man får en liten kant längs sidorna.

Ramförstärkningen kan man tynga ner lite. Det finns inte så mycket plats, men jag skär till lite bly och fyller ut det tomrum som finns. Detta brukar räcka för att få en bra vikt på vagnen. Till tanken använder jag mig av en rund bit från skräplådan. Klipper helt enkelt av en dryga cm lång bit från en ram som plastbitar sitter fast på i en byggsats. Fila till den och limma den på ena sidan.

Jag målar sedan golvet med en brungrå vattenfärg men väntar med att montera golvet sist. Montera på koppelfickor och boggier och sprutmåla vagnen. Jag använder mig av brun grundfärg (Biltema). Jag har tagit fram dekaler till vagnen. Det är 4 st. på varje sida. Jag har fuskat genom att inte exakt montera dit dem på rätt ställe då avstånden mellan stolparna inte räcker till då man monterat dit krokarna. Är man ingen expert så störs man inte av det. Sedan är det smaksak hur man vill ha vagnen. Jag brukar vilja ha mina vagnar väderbitna och smutsar därför försiktigt ner dem. Dels för att inte få dem att se fabriksnya ut och dels för att ev. dölja någon limrest eller andra små skönhetsfel som man gjort. Limma sedan dit golvet.

Resultatet blir att du har nu en mer ”riktig” vagn än mitt förra byggtips. Arbetet tog inte många timmar och jag vill inte påstå att det är något svårt arbete. Man gör en vagn på några kvällar eller varför inte flera samtidigt. Förutom en vagn så tillkommer lite stripes och några skivor styrenark, det är allt!

About The Author

Related Posts