Tidigare under vintern kom Roco med en helt nyutvecklad sats med de nya svenska malmvagnarna av typen F 050. Vi har fått möjligheten att titta lite närmare på de fyra modellerna i satsen.

Text & foto: Jocke Sannagård

Denna vagnssats är den naturliga fortsättningen på Rocos sortiment av modeller från Malmbanan. Man har under flera år producerat modeller av de lok och vagnar som används i malmtrafiken och den av Kockums producerade malmvagnen F050 börjar bli allt vanligare bakom både Iore- och Dm3-loken.


De fyra vagnarna kommer packade två och två

De fyra vagnarna levereras i två kartonger med två vagnar i vardera. De är väl förpackade och enkla att packa upp. Det räcker med att helt enkelt lyfta dem i omslagsplasten, men ta det lite försiktigt. Liksom på många modeller idag så är de flesta detaljerna förmonterade. Observera dock att de inte är limmade och att särskilt de gula fotstegen lätt lossnar. I detta fall låg ett ”fotsteg” kvar i kartongen och ett annat hamnade på golvet när vagnarna packades upp.


”Stångkopplet” mellan de parkopplade vagnarna

Liksom förebilden så är vagnarna ”permanent” kopplade parvis. Roco levererar varje par med en dragstång som man lätt kan trycka på plats. Det medföljer standardkoppel och malmvagnsattrapper (kan kopplas samman med andra malmvagnar) till de båda vagnparens ändar

Det är tråkigt att Roco envisas med att göra malmvagnarna i en ljust brun nyans. Jag upplevde detta som ett problem med modellerna av Uad/Uadp och när det gäller dessa vagnar så tycks de till och med vara ännu ljusare än tidigare. Dessutom levereras även dessa vagnar med helt blanka hjulsidor, något som kan vara ganska störande när man ser vagnen från sidan.

Vagnarna på malmbanan blir snabbt riktigt nedskitade och hade Roco gjort hjulsidorna och vagnskorgarna i någon mörkbrun nyans så hade det direkt sett bättre ut på anläggningen. Roco borde lära sig av Märklin/Trix som tidigare under året levererade tyska kolvagnar ”nedskitade” från fabrik. Nu är det som det är och vill man att vagnarna ska se någorlunda förebildsriktiga ut så lär man behöva vädra dem ganska kraftigt.


En jämförelse mellan en Uadp och en av de nya malmvagnarna

Modellerna av de nya malmvagnarna är liksom förebilden bredare och längre än de gamla malmvagnarna, något som kan vara värt att notera om man har begränsat med utrymme på sin anläggning. De nya vagnarna har också mer detaljer. Som jag nämnde i inledningen så är de flesta detaljerna på modellerna förmonterade. I trafiken på malmbanan används fortfarande gamla och nya malmvagnar, i normala fall används de dock inte i samma tågset. I de fall de nya vagnarna dras av Iore så kan ett tåg bestå av 68 vagnar, med Dm3 som dragande lok så begränsas tågvikten till 42 vagnar.

Vagnssatsen har art.nr 66670. Fler bilder på modellen har publicerats i ett inlägg på Stinsensforum. För mer information om priser och tillgänglighet för satsen så besök Rocos hemsida: www.roco.cc


Inget fullängdståg kanske, bara de fyra vagnarna som ingår i satsen.

About The Author

Related Posts