Två veckor efter det att man släppt nyheten att man arbetar på en första svensk modell så presenterar danska Hobbytrade nu även bilder på prototypen till sin modell av den öppna godsvagnen av typen O.

Text: Jocke Hultgren

I samband med att man presenterade nyheten om ett ökat samarbete med den svenska mj-tillverkaren Brimalm så avslöjade Hobbytrade även att man inom kort kommer med en svensk godsvagn i modell. Vagnen man valt att avbilda var den öppna godsvagnen av typen O och nu har man på sin hemsida även bilder på den första prototypen.

SJ:s öppna standardvagn av typen O införskaffades under 30-talet. Den kom att ersätta många äldre öppna godsvagnar som var för klena för den allt tyngre trafiken. Vagnen var 11 meter lång och hade nio stolpar på varje vagnsida. Den var försedd med lämmar som var löstagbara. Under 60-talet tillverkades ett stort antal vagnar av typen Oe (senare Oms) som hade samma mått, men som klarade tyngre laster än den äldre O-vagnen, som den med tiden ersatte. Man kunde enkelt se skillnaden på de båda vagnstyperna genom att den modernare vagnen hade tretton stolpar på varje sida.

Lima har tidigare haft O-vagnen i sitt sortiment och för ett par år sedan så kom Märklin med den modernare vagnstypen Oe/Oms i H0. Modellerna från Märklin fick en del kritik för att man gjort lämmarna för tjocka och ej fällbara, samt att man gjort vagnens golv för högt. Förväntningarna på Hobbytrades kommande modell har därför varit stora sedan nyheten avslöjades.

Kasper Bang Jensen på Hobbytrade uppger att man har minskat tjockleken på lämmarna från 1,2 till 0,8 mm i jämförelse med Märklins modell. Även Hobbytrade väljer att gjuta vagnens sidor och golv i ett stycke. Anledningen till att man tillverkar modellen på detta sätt är att konstruktionen blir mer stabil. Det är dock en stor nackdel som skapar en hel del merarbete om man vill ha en modell med fällda lämmar. Skulle man skära bort lämmarna kommer man även upptäcka att vagnens imiterade plankgolv ligger en halv millimeter högre än den längstgående järnbalken som stolparna är fästa vid. Enligt Kasper Bang Jensen var detta en nödvändighet för att få rum med en viktplatta i vagnen och koppelkulisser under densamma.

Granskar man prototypbilderna på hemsidan så slås man omedelbart av den felaktiga färgen. Man valt att lacka prototypen i silverfärg för att vagnssidornas gjutna detaljering tydligt skall framgå, den saknar dock några detaljer som monteras separat. Modellerna kommer levereras bruna.

Hobbytrade kommer i den första serien med vagnen i tre olika utföranden, olika vagnsnummer gör dock att det är tio olika modeller man kommer med. Sex av modellerna är märkta i enlighet med det tidigare litterasystemet och har typbeteckningen O. Tre av dem har typbeteckningen Om som de fick när man bytte system för vagnsbeteckningar. Den tionde modellen är en vagn registrerad hos de tyska järnvägarna (DR) och har typbeteckningen Om.

Vill du se fler bilder på prototypen och se vilka vagnsnummer det är man kommer göra i den första serien hittar du detta på Hobbytrades egna hemsida, www.hobbytrade.dk. Fakta om O-vagnens historia kommer från Allt om Modelltåg 6, Allt om Hobbys förlag 2006.

About The Author

Related Posts