Håkan Y fortsätter att dela med sig av sina erfarenheter kring olika byggprjekt på modelljärnvägen. I denna artikel beskriver Håkan hur han gjorde Heljans modell av X2000 bättre.

Text & foto: Håkan Y

Då var det dags för mitt nästa byggprojekt. Eller snarare sagt, detta projekt gjordes för ett tag sedan. I alla fall blev jag en lycklig ägare av en Heljan X2000 för det trevliga priset av 600 kronor. En vänlig själ sålde det till mig för mer eller mindre vad det kostade honom. Drivboggierna från Tenshodo var spruckna och totalt kassa. Förvisso medskickades det reservdelsboggier till bygget, men min avsikt var att digitalisera modellen, dessutom har min filosofi har alltid varit: Går inte modellen bra, har den inte på min bana att göra. Sakerna skall gå bra i första hand och se bra ut i andra hand. Som någon själsfrände säger på Modellrallarens forum. Låt tågen rulla!

Drivlinan
Den nya drivlinan baserades på ett diesellok som ingick i den digitala startsatts jag köpte ifrån Roco. Boggieavståndet var felaktigt med cirka en centimeter. Avståndet mellan hjulaxlarna på boggierna stämde rätt så bra överens. Jag flyttade helt enkelt boggien ca en centimeter utåt för att det skulle stämma bättre. Fram med sågen och såga lite i chassiet, fixa till ny fästanordning till boggien i plast. Förlänga kardanaxeln så var den saken biff. Givetvis fick även själva lokkåpan modifieras så den gick att montera på Roco underredet. Här gjorde jag min första kompromiss mot förebilden. I själva nederkanten på loket så skall alla serviceluckorna sitta vinklade. Dessa monterade jag rakt för att kunna trä på kåpan över Roco underredet.

Roco loket innan jag satte tänderna i det

Här kan man tydligt se att boggieavståndet inte stämmer överens

Orginalinfästning för boggien

Nytillverkning av ny infästning för boggien

Den nya infästningen fastlimmad, i hålet monteras
en liten pinne som styr boggien

Förlängning av kardanaxel gjordes enkelt med ett kopparrör

Lokkåpan
Efter att underredet var iordningställt började arbetet med att justera själva lokkåpan. Underredet i sig lades i skrotlådan. Sidorna med serviceluckorna kapades bort från underredet och limmades sedan fast direkt på kåpan.

Kåpan, och de bortkapade delarna ifrån underredet

Kåpan provmonterad på nya drivlinan

Lokkåpan provmonterad med serviceluckorna monterade.
Dessa är numera raka istället för inåtvinklade

Koppel
Därefter gav jag mig på att sätta dit kortkoppel mellan vagnarna. Fick tyvärr inte till samma fina kortkoppling som man hittar på köpta vagnar med kortkoppel monterade. Men installationen minskade det enorma gapet mellan vagnarna med några millimeter åtminstone. Alltid något!

Den nya koppelfickan

Koppelfickan monterad

Två vagnar ihopkopplade, klar förbättring mot originalet!
Vänstra vagnen är ommålad

Målningen
Slutligen, så måste man bara åtgärda finishen på tågsättet. Den gråa färgen ifrån Heljan får en INTE att tänka på X2000. Nej, här fick vi måla lite. Använde mig helt enkelt av Humbrol silverfärg. Maskeringstejp och vanlig hobbypensel dög gott till detta.. Vagnarna i sig visade sig vara svåra att demontera då de var limmade, då finishen i sig inte är den högsta beslutade jag mig för att penselmålning dög gott, istället för sprutmålning. Slutfinishen blir bra mycket bättre än Heljans original.

Vagnen maskerad för pensling av silverfärgen

När väl vagnarna var klara målade jag en gul rand på plogen på själva loket och manöverenheten. Humbrolfärg användes återigen.

Resultatet av maskering och målning på
plogen blev den gula randen!

Slutresultatet, en riktig snygg X2000 som smälter
väl in i landskapet!

Slutord
Ja, detta är inte den snyggaste modellen jag har på banan. Detaljrikedomen och kvaliteten på gjutningen lyser igenom rätt tydligt. Men ändå ger tågsättet ett gott intryck av X2000. Med den nya drivlinan som är digitaliserad går tåget riktigt bra. Största problemet är väl att köra med förebildsriktig hastighet. Ser helt enkelt inte klokt ut på den lilla banan man har. Målet i alla fall med enkla medel införskaffa en väl fungerade X2000 gick i mål. Billig Heljan modell, lite färg och ett skrotlok så fick man ihop det!

About The Author

Related Posts