Ett tåg från Mittlinjen


Niklas Olssons andra artikel om hur man får lite ovanliga modeller på sin anläggning fortsätter. Denna gång har han gjort Tågkompaniets tåg från Mittlinjen.

Text & foto: Niklas Olsson

Tågkompaniet är en trevligt operatör på svenska spår. Tyvärr förlorade de Norrlandstrafiken till Connex, men de har kvar lite och Mittlinjen är en av deras tjänster och trafikeras av två tågsätt.

Mittlinjen går mellan Sundsvall och Östersund och just denna sträcka är en av de vackraste jag har åkt. Linjen går längs Ljungan en stor del av sträckan, i början så går den så som på bilden. Mittlinjen trafikeras av ett tåg på lok och två till tre vagnar, oftast är det bara två vagnar efter loket.

När jag åkte linjen i somras så kördes det med en inhyrt Rc6. Nu är den återlämnad till SJ och man kör istället med de två El.16 lok som man inte hyrt ut. Tågkompaniet köpte tidigare under året sex El.16 från NSB. Maskinerna hade ännu inte satts i trafik när jag åkte, det stod dock en i Ånge.


Tågkompaniets tåg på Mittlinjen

Bygget av detta tåg blev av genom att jag inte hade någon persontrafik på banan, men jag har inte så stor anläggning utan jag behövde ett litet tåg. Tåget jag har gjort i modell har den sammansättning som är vanligast på linjen, bestående av ett Rc-lok med två vagnar, en B9 och en BFS9.

För att göra tåget från Mittlinjen så behövdes det lite mer jobb än med den tidigare dokumenterade Rc 2:an. Nu skulle ju ett lok och två vagnar göras om, varav en av vagnarna inte finns att köpa färdig.

Vagnen, BFS9, gjordes utav en etsplåt från Rimbo Grande och en nerslipad B7 (art.nr 45290-2, Roco). Den nerslipade B7:an såldes av Jeco/Mj-Hobby för ett par år sen och jag hade turen att det fanns kvar. Det som skiljer är att den ”korrigerade” sidan av vagnen har slipats bort och etsplåten läggs dit istället så man får en BFS9. Den andra vagnen, B9, är en ommålad B11, (art.nr 45404, Roco).


Etsplåten passar perfekt mellan dörrarna och fyller ut det som slipats bort

På loket och den vagn som bara skulle lackas om så gjorde jag på samma sätt som Rc 2:an från Tågab. Jag plockade isär och bort allt löst så jag fick en ren modell att börja med, därefter lade jag allt i T-röd för att få bort färgen. På Rc:n behövdes bara ett par timmar sedan ”rann” färgen av nästan. På vagnen satt färgen bra, men den var även gjuten i blå plast. När de hade badat klart så var det dags att måla allt vitt för att få en bra grund.


Även här använde jag mig av vit som grundfärg

När allt var grundat och klart så skulle nästa färg på och det blev en grå nyans för taken samt långbalken och boggiesidorna på loket. Färgen jag använde var Tamiya´s XF54 Light gray och ca: 40% X2 Vit.


Här ser man klart hur det gråa på Rc:n ska målas


Allt grått har lackats

Därefter skulle allt målas rött och återigen använder jag mig av Tamiya´s färg. För att få den röda nyans som Mittlinjen har på sina lok och vagnar tog jag Tamiya´s X7 Röd och blandade i ca: 10 % X2 Vit för att göra den lite ljusare. På Rc:n så maskade jag av det gråa för att kunna måla det röda.


För att kunna hålla i modellerna när man målar så använder jag mig av toalett rullar

När arbetet med att måla modellerna var över så var det dags att börja förberedelserna för monteringen av dekalerna. Började med att spruta Johnsons klar polish i ett par omgångar på de lackerade modellerna. därigenom får man en blank yta att sätta dekalerna på.

När modellerna torkat så är det bara att montera samman dem igen, därefter måste de tvättas med varmt vatten och diskmedel så att man får bort feta fingeravtryck och annat smuts.

Att montera dekaler kan vara pillrigt och här måste jag komma med en varning. Det gäller vagnen BFS9 med etsplåten från Rimbo Grande. När jag skulle montera dekalerna penslade jag på lite Microset och lade dit dekalen, men när allt torkat hade färgen mörknat bakom dekalen. Antagligen blev det en kemisk reaktion mellan mässingsplåten, färgen och Microset. På vagnens andra sida använde jag inte Microset och där mörknade inte färgen.

När alla dekalerna var på plats så sprutade jag på klarlack igen för att isolera dekalerna. Nu har jag ett lagom stort persontåg på anläggningen som är lite udda och det är kul.