En underbart vacker eftermiddag i november hade jag förmånen att åka med en kollega till Verkehrshaus in Luzern, dvs Schweiz Museum för Transport och Kommunikation.

Av: Peter Funck

Reser till Luzern gör man enklast med tåg från Zürich som dagtid avgår två gånger i timmen, resan tar ca 30 minuter. Det går att köpa en kombinationsbiljett som omfattar tågresan till muséet samt inträdet, då sparar man några slantar. Man flyger till Zürich från Stockholm eller Köpenhamn, bil från skandinavien är ett… långt alternativ.

Att schweizarna älskar sina tåg vet vi, och en av de städer de gillar mest är Luzern. Det är en naturskön alpstad som i sig är väl värd att besöka, det har mängder av bla japaner också insett. De vitklädda bergen i kombination med den blåa Vierwaldstättersee (”Fyrskogsstadsjön”) gör att man inte skulle bli förvånad om delar av ensemblen ur Sound of Music plötsligt skulle dyka upp.

Muséet har avdelningar för hjulfordon, rymden, flygplan, båtar, men jag antar att läsaren intresserar sig mest för järnvägsavdelningen. Det gjorde nämligen vi.

Här finns en imponerande modelljärnväg i skala 1:87 med Gotthardbanan som förebild. Luzerns Eisenbahn- und Modellbaufreunde fick 1957 i uppdrag av SBB att bygga anläggningen, som var färdig 1959 när transportmuséet invigdes. Anläggningen är 5.8 x 13 meter och består av 350 meter räls (170 meter dubbelspår) och 70-talet växlar.

Förebilden är Gotthardbanans nordramp, från Erstfeld till Göschenen. Stigningen motsvarar exakt förebilden, dvs 26 promille. I synliga partier är kurvradierna 80-140 cm, i gömda sträckor 80-100 cm. Rälsen har levererats av Atlas, samtliga växlar är hemmagjorda. Strömförsörjning sker via kontaktledning, och denna har nyligen gjorts om helt som en del av en renovering av anläggningen. Kontaktledningen är vad jag förstår hemmagjord, med fint lödningsjobb, och jag tycker den är ett mästerverk.

Samtliga lok är av märket HAG, vagnarna är Roco, och det digitala systemet har levererats av Digitrax. Anläggningen körs med helautomatik ca 8 minuter varje timme, och då är 10-talet tåg i gång på dubbelspåret, med start och stopp i blocksträckor och stationer, naturligtvis med signaler. Rangering förekommer inte vid dessa körningar. Tågen är kanske lite för mycket epok 5 för min smak (jag såg ingen Krokodil tex), men jag antar att SBB som sponsor har haft en del inflytande här.

Även avdelningen för tåg i skala 1:1 imponerar, det är den som har gjort muséet berömt. Direkt i entrén möts man av synen av två riktiga klassiker: Den normalspåriga ”Gotthardkrokodilen” och den smalspåriga ”RhB-krokodilen” sida vid sida. Läge för ståpäls!

Det finns ett 20-tal lok, och ett stort antal modeller av i princip alla historiska loktyper i Schweiz, allt inomhus. Jag tycker det finns stora ytor att röra sig på, kanske beroende på att vi besökte Luzern en vardag.

Det finns många modeller och förebilder som beskriver hur ellok och ånglok fungerar. Utrymme har givits också till för oss nordbor lite udda företeelser, tex bergbanelok och denna slöslunga som tydligen användes till 1982.

En personlig favorit är ”Röda Pilen” (Roter Pfeil). Den klassiska ”Churchillpilen” används för övrigt fortfarande vid diverse jippon. När man kommer med tåg till Zurich HB kan man ofta se den på vänster sida ca 500 meter före ankomst till stationen.

På stationen i Luzern vid hemresan fick vi syn på den moderna Seetalexpressen. Var det bättre förr? Hursomhelst, vad var det man sa i TV-serien Pistvakt? – En sån dag! Förslag på mer tågrelaterat man kan göra i trakten? Tja, Rhätische Bahn och Gotthardbanan ansluter några tämligen dopade spjutkast från Luzern och är ju självklara resmål om man har tid.

MJ-affärer då? I Schweiz är priserna på Sverigenivå, men utbudet av produkter är stort.

I Luzern besökte vi http://www.digittrain.ch som var trevlig, men utbudet är betydligt större i Zurich:

http://www.zuba-tech.ch tycker jag är klart roligast att besöka. Den ligger bara ett par minuters promenad från Zurich HB (på andra sidan ”älven” Limmat). När jag har varit där har det alltid funnits någon i butiken som kan engelska.

http://www.roundhouse.ch har en betydligt mindre butik, de satsar mer på postorder. Hit kommer man enklast med S-bahn från Zurich HB 5 min till stationen Wiedikon (som ligger ett kvarter från butiken). Mest sevärt tycker jag är modellen av Bietschtalbrücke i skyltfönstret, gjord av svensken Yalcin Barin.

http://www.eisenbahn-center.ch ligger på samma sida om Limmat som Zuba-Tech, på en tvärgata till Zurich’s eget strög, ”Niederdorfstrasse”, 10 min promenad från Zurich HB. Mindre än Zuba-Tech, men de har betydligt mer i sortimentet än vad on-lineutbudet avslöjar.

Det finns dessutom bla en renodlad Märklinbutik, ”Märklin-Center Chreis 5”. I MJ-tidningen ”Loki” hittar du adresser till butiker på andra orter, i Zürichtrakten finns det fler butiker än jag har listat. Använd tex http://www.maporama.ch för att hitta kartor till de olika butikerna. Både Zuba-Tech och Eisenbahn-Center har förrsten skyltfönster med hundratals modeller som är utmärkta att börja/avsluta en helkväll i Zurich med!

Avslutningsvis –

Länken till transportmuséet i Luzern: http://www.verkehrshaus.ch

About The Author

Related Posts