Det är alltid kul att ha något som inte så många andra har. Med risk för att fler blir inspirerade att skaffa modellen så kommer jag i en artikel beskriva hur jag ändrade en Rh 1043 från ÖBB till en Rc2 från Tågab.

Text & foto: Niklas Olsson

Jag tycker om att hålla på med modeller, särskillt att göra om befintliga modeller och när jag fick tag på dekaler till Tågab´s Rc2 från HB Janna blev jag glad. Min inriktning på anläggningen är gods och då passar loket bra, dessutom har jag tidigare inte något lok från just Tågab.

Jag började med att skaffa mig ett ÖBB Rh 1043 (Roco´s artikel 63761). För det är detta lok som har det utseende (epok IV-V) som loken hade innan de såldes till Sverige och Tågab. Roco har också loket i dess leveransutförande, men den passar inte lika bra för att göra en Tågab Rc 2.

Det första jag gjorde var att plocka loss alla lösa delarna från lokkorgen. Det som är bra med Roco är att enda som är limmat är maskinrumsfönsterna, allt annat är bara dittryckt. Man kan alltså plocka bort allt på korgen och få en ren kåpa utan detaljer, vilket underlättar vid det fotsatta arbetet med modellen.

När detta var gjort så la jag kåpan i T-Röd över natten. Många gånger i forumet på Modellrallaren har det kommit upp att man kan använda bromsvätska, med risk att skada kåpan. Den risken ville inte jag ta så jag nöjde mig med T-Röd, och det fungerade utmärkt. Dagen därpå så tog jag en tandborste och borstade av färgen från kåpan. Färgen sitter bra och man kan inte få bort allt, men jag grundar alltid mina modeller med vitfärg, och då gör det inget om man har lite originalfärg kvar.


Modellen med orginalfärgen borttagen och med en vit grundmålning

Jag har gjort två ändringar på utförandet av modellen från Roco. Dels är det att jag har bytt buffertar, dels satt dit korrekta luftintag. Buffertarna har jag köpt som reservdel från Roco, de som är avsedda för Rc 6:an. I Sverige har vi idag fyrkantiga buffertar på lok och på originalet satt runda. Luftintagen är från Entec och är en viktig detalj för att göra en Rc 2:a.

Buffertarna satte jag dit innan jag grundade eftersom de har samma färg som långbalken på loket. För att få jämn färg så grundas de samtidigt med allt annat som ska grundas. Luftintagen kan man sätta dit när man ska måla taket.

När man målar ”rättvänt” så gäller det ju att gå från ljust till mörkt så man ska tänka sig lite för så att man maskar i rätt ordning. Själv tänkte jag inte på att silver skulle vara före svart, men det gick bra.

Började med att maskera av och måla taket och långbalken svart. Detta gjorde jag i två steg, först så målade jag det rakt av och därefter satte jag dit luftintagen och målade på nytt.

Luftintagen från Entec passar direkt på plats och det enda man behöver göra är att märka ut längden. De ska ta upp ytan av ett par av luftintagsgallrena, man känner att gallret kilar fast sig direkt. Då sätter man dit det och ”gnuggar” lite så att man skrapar av färgen, när man sedan tar bort det så har man perfekta märken att fila efter. Det krävs lite arbete med en fil för att luftintagen skall sitta perfekt, men därefter är det bara att limma dem med ca-lim.

I samband med att man målar taket en andra gång så täcks även luftintagen med färg. När kåpan är klar och det torkat ordentligt (minst ett dygn) kan man maska av det svarta inför målningen med silverfärgen.


Tak och långbalken har nu målats. Tre av de nya luftintagen är redan på plats.

Silver i sig är inte så täckande, då är vitfärg en bra grund att måla på. Den blir mer lysande med vit grund. Färgen jag använder mig av är Tamiya´s akrylfärger, de späds med vanligt fönsterputs och är väldigt finkorning. De passar också perfekt till airbrush.

Silverfärgen jag använde mig av var Tamiya´s X-32 Titanium Silver, den fungerade bra för den är inte så ”silvrig” utan är lite mörkare än vanligt silver. För tak och långbalk valde jag X1 Svart och boggiesidor och boggier har målats med XF24 Dark grey. Något man ska man tänka när det gäller järnvägsfordons färger, de är blanka, nästan högblanka, inte sidenmatta som man kan tro.

Efter att färgen har torkat så är det dags för dekalerna. Men för att få dekalerna att sitta bra så ska man först klarlacka hela kåpan, detta för att få en tät och jämn yta. Jag använder mig av Johnsons Klar polish, den hittar man i sin dagligvaruhandel och är i en blå flaska. När lacken har torkat ordentligt så gäller det att hålla fingrarna borta så man inte får en massa feta fingeravtryck där dekalerna ska sitta.


Loket är färdiglackat och nu väntar montering av dekalerna

Dekalerna kommer från HB Janna i Borlänge och är av bra kvalitet, kanske lite tunna, men är man försiktig så blir det ett bra resultat. De smiter åt bra vid detaljer så man klarar sig utan sk. Microset, men det skadar inte om man penslar lite under och sedan lite på dekalen när den sitter på plats. När alla dekaler är på plats och har torkat ordentligt så tar man fram polishen igen och sprutar kåpan med fyra – fem lager. Då har man isolerat dekalerna ordentligt, men ändå ska man vara försiktig när man tar i modellen, dekalerna är väldigt tunna och skadas lätt.

Nu väntar bara det pillriga jobbet med att sätta dit alla detaljer igen, här rekommenderas att ha bra bilder att tillgå så man ser hur de ska sitta. I beskrivningen finns det illustrerat, men det skadar inte att titta på den verkliga förebilden.

Bra bilder på förebilden hittar man på Värmlandstågs hemsida.


Den nya modellen helt färdig att tas i drift

About The Author

Related Posts