Den svenska mj-tillverkaren Jeco har under de senaste åren kommit med en mängd nya modeller. Det mesta tyder på att det varit en framgångsrik satsning, för man planerar att fortsätta producera nya modeller. I den uppdaterade katalogen som finns att ladda ner från företagets hemsida finns många intressanta nyheter.

Text: Jocke Sannagård
Foto: Jeco

Jeco har sedan 80-talet producerat svenska modeller, men efter det att produktionen flyttades till Asien och man gick över från modeller gjutna i vitmetall till modeller med överbyggnad i plast så har antalet nya modeller hela tiden ökat, en viktig framgångsfaktor lär vara det att den förändrade produktionen har har sänktpriset på de färdiga modellerna. Idag är det ofta ingen större skillnad om du köper en modell från en ”stor” eller ”liten” tillverkare.

Det var i slutet av augusti som den nya katalogen presenterades på diskussionsforumet Stinsen. Planen skall vara att ha den tryckta katalogen klar till Järnvägsmuséets Dag i Gävle den 11 september, men på hemsidan kan man redan idag hitta katalogen i pdf-format.

http://www.mjhobby.se/webarkiv/Jeco/JECO_2010.pdf

Vad är det då som Jeco planerar att komma med i modell? En del kommande nyheter har man presenterat tidigare, men det finns också med en del överraskningar.

Klassiska rälsbussar
En naturlig fortsättning på serien med dieselmotorvagnarna Y6 och Y7 är elmotorvagnarna X16-X17. Man planerar för att komma med modeller av X16 960, X16 975 och X17 982. De första modellerna skall komma ut på marknaden redan under 2010. Under nästa år skall man även komma med en modell av Inlandsbanan AB:s personalmotorvagn Y6 1086 i IBAB:s röda och grå färgsättning.

Färgglada diesellok
Före årskiftet skall den nya serien diesellok av typen T43 börja levereras. Under hösten kommer fyra modeller i ursprungliga utförandet med plåtkjolar under gångborden. Två modeller (T43 224 227) kommer ha den ursprungliga färgsättningen blå, vit och röd medan de andra två ( T43 249, 222) levereras i den lite senare orange och blå färgsättningen. Under nästa år blir det mer färgsprakande då man planerar att komma med modeller i det modernare utförandet utan skyddkjolar och i en mängd olika färger för flera olika operatörer. De modeller man planerar är: T43 252 (BK-Tåg), T43 258 (Banverket, gul/röd), T43 218 (Banverket, gul/blå), T43 223 (TGOJ), T43 257 (RPE) T43 212 & 237 (SJ, orange/blå) samt T43 252 (Baneservice)

Ånglok
Utbudet av färdigmodeller av svenska ånglok har varit mycket dåligt under lång tid. Jecos planer på att under nästa år komma med modeller av S1, E2 och E skulle kunna ändra mycket av detta. Det är modeller man tidigare tillverkat i vitmetall, men som nu skall få överbyggnad i pressgjuten plast. De modeller man nämner i katalogen är S1 1916, S1 1921, E2 1040, E2 1242,E 900 och E 1023.

Efterlängtade ellok
Redan under 2010 så planerar man att producera modeller av Hg-loket. Det är ett lok med ett lite annorlunda utseende, som tycks vara intressant för många entusiaster. Jeco har tidigare gjort modeller i vitmetall och modellen har tillverkats av andra småproducenter, men det tycks fortfarande finnas en marknad för detta ellok. Man kommer med två modeller i brunt SJ-utförande (Hg 661 & 774) och två för TGOJ (Hg 207, orange och 202, mörkgrön). Tyvärr har den tidigare aviserade modellen av TGOJ:s Bt-lok försvunnit från katalogen, förhoppningsvis är det en modell som kan återkomma någon annan gång!

Många tankvagnar
En kanske mer oväntad nyhet är att Jeco kommer med en omfattande serie tankvagnar. Man har tidigare varit näst intill helt inriktade på lok och motorvagnar och gods- och personvagnar har tillverkats av samarbetspartnern NMJ, men under nästa år ska man komma med en omfattande serie modeller med förebild i de många tankvagnar av typen Q12 (senare omlitterade till Uh och Z) som tillverkats av företaget Chr. Olsson. Enligt Jeco tillverkades omkring 1500 vagnar från 1945 och de användes fram till 1995.

I dagsläget omfattar den planerade serien hela 24 olika modeller, men med tanke på hur många olika utföranden det finns i förebild så finns det nog underlag för ännu fler varianter i framtiden. Märklin, Roco och en del småserietillverkare har under åren kommit med försvenskade tankvagnar, där man tagit mer eller mindre liknande 2-axliga tankvagnar och lackat dem i enlighet med förebilden. Bland de planerade utförandena hittar man tankvagnar för bland annat Svenska Skifferfabriken, Shell, Mobil, Skutskärverken, AB Tankvagnar, Nynäs, MODO, Kol & Koks, Koppartrans, Borås Väveri, CASCO, EKA, ESSO och Gulf. Den kompletta listan finns i katalogen.

Nygamla nyheter
En del modeller fanns med som nyheter i den tidigare katalogen. Man har inte övergivit planerna på en modell av snabbtåget X2000 och nu finns även en modell i det senaste grå utförandet med i katalogen. Modellerna är planerade att produceras under nästa år. Redan under 2010 ska man dock komma med den nya serien Rc-lok som efterlängtats av många. Faktum är att de mest förekommande loken på svenska järnvägar inte haft någon vettig representation på den svenska marknaden. Roco har haft Rc5 och Rc6 i sitt sortiment i ett par decennier och Märklin har tillverkat modeller av Rc1, Rc2, Rc3 och Rc4 sedan 60-talet. Men Märklins modeller har sällan eller aldrig tillverkats i likströmsutförande och konstruktionen är i stort sett densamma som när de första modellerna kom för mer än 40 år sedan.

I den första serien kommer Jeco med modeller av Rc2 1100 (orange med SJ:s logotyp från 80-talet, ”köttstämpeln”), Rc2 1103 (orange med SJ:s logotyp från 90-talet, ”flygande falukorven”), Rc2 1097 (Green Cargo) och Rc3 1058 (blå). Man kan nog utgå ifrån att det kommer fler varianter på Rc-lok från Jeco med åren. Det är nog många som är intresserade av exempelvis både Rc1 och Rc4. Under nästa år planerar man en serie baserad på de Rc2-lok som privata Tågab köpte tillbaka till Sverige från de österrikiska statsjärnvägarna. Serien omfattar modeller av Tågab Rc2 010, TGOJ Rc2 412 och Banverket Rc2 (ELL) 003.

Fler byggnader
Som vi skrivit om tidigare under året så planerar Jeco för att börja producera färdiga byggnader i H0. Först ut är en modell av Almunge station, men med i katalogen finns nu även ett lokstall och en konsumbutik. Även dessa planeras att levereras färdigmonterade.

Sammanfattningsvis så kan man ju bara säga att det är en enorm mängd olika modeller. Personligen har jag svårt att tro att allt kommer hinna ut på marknaden under de kommande två åren, även om det säkert finns ett intresse för många av modellerna så är ju den svenska marknaden inte hur stor som helst och för många kommer det säkert handla om att välja ut någon eller några favoriter som man har råd med.

About The Author

Related Posts