I Göteborg på Hisingen så har Lennart byggt upp en imponerande stor modelljärnväg i skala H0. Detta borde vara en av de större modelljärnvägarna i landet, om inte den största.

Text & foto: Håkan Y

Lennart har hållit på med modelljärnvägar sedan 60-talets början. Han fick sitt första tåg runt 1954-55. Sedan dess har hans samling vuxit sig rejält stor. Nuvarande anläggning påbörjades 1993 och hade i början mest tyskt rullande material som införskaffades i Tyskland. Allteftersom tiden gick hittade Lennart affärer i Sverige och införskaffade sig svenskt material likaså. Idag är samlingen imponerande stor med flera hundra lok och otaligt antal vagnar. Bara på malmbanan finner vi 15 Iore-lok och 11 Dm3:or varav 6 är bruna. Här kör man med 52 vagnar eller 68 vagnar i kroken.


En liten del av Lennarts samling av dragare för Malmbanan

Till dessa tåg har Lennart ca 160 stycken Mas-vagnar och ca 650 Uad/Uadp-vagnar. Vagnarna är vädrade och flertalet innehåller även last. Inte en vagn är den andre lik. Lennart fick problem när man körde fullängdstågen på 68 vagnar då kopplen släppte ur sina koppelfickor. Han bytte då dessa koppel till de mer förebildsriktiga malmkopplen istället, vilket löste problemet.

Oändligt antal lastade och vädrade malmvagnar

Då Lennart önskade sig även en Dm modell så anpassades två Dm3:or till just en sådan. Detta gjorde att han inte kunde låta bli frestelsen att tillverka en Dm4:a. På anläggningen finns även en Rm 1257-1258-1259 till förfogande.

Jag noterade också att Lennart har ett tredelat Iore-ok. Detta kanske är framtiden för MTAB när man behöver utöka sin kapacitet? Har man ett tredelat Iore-lok så har man ju också möjligheten att skapa en singel-iore med hytt i båda ändarna. Detta lok kanske har en större möjlighet att se dagens ljus i verkligheten?

Dragkraften måste vara enorm!

Ett annat tåg som utmärker sig i mängden är två multipelkopplade Rc lok med ljud som även dessa är vädrade. Detta tåg kör man med 26 Stora Enso containervagnar byggda av Nisse K. och vädrade av Hasse A. Vagnarna ser otroligt fina ut och är verkligen stora. Jag är inte helt säker jag skulle klara dessa vagnar på min egen anläggning.Modelljärnvägen har Lennart byggt uppe på loftet i den industrilokal han förfogar. Ytan på lokalen är 288 kvm. Lokalen utnyttjas maximal för att få ut så mycket körsträcka som möjligt. Detta gör att det tar ca 90 minuter att köra ett varv på anläggningen.

Lennart har haft inriktningen att bygga en rolig anläggning att köra på och då har landskapet fått vänta. Först efter flera års byggande och ändringar har man blivit så nöjd att arbetet med landskapet har påbörjats. Och även här har man briljerat och skapat storslagna berg med fantastiska miljöer. Dock än idag så sker förändringar i spårläget för att öppna för nya körmöjligheter och få ut mer av anläggningen.Anläggningen är byggd på ett sådant sätt så att alla besökare som vill kan får köra på anläggningen. Ställverken är placerade runtomkring anläggningen och det finns utrymme för 15 lokförare. Har man inte med sig egna tåg så får man gärna låna av Lennart.

Under rundvandringen kunde inte Lennart motstå att starta sina två ”Bigboys” med 108 vagnar på kroken. Självklart har modellerna ljud vilket gör upplevelsen ännu större. Stora ånglok med ljud som drar på många vagnar är aldrig fel.

Lennart informerade även stolt att han kan utan problem backa detta tåg som mäter ca 17 meter genom avancerade växelgator för att komma in på sitt parkeringspår. Tåget är så långt att det måste då delats på två delar.

År 2005-2006 så anlade man även en körslinga för 3-räls utövarna. Detta gjorde Lennart för att visa att det ena fabrikatet inte är bättre än det andra. Som Lennart säger kan man tycka om både Mamma och Pappa.

Snabbfakta

  • Byggstart: 1993
  • Antal Växlar: ca 500
  • Malmbanans Rälslängd: ca 370 meter
  • Banans totala rälslängd exklusive malmbanan: ca 2 250 meter
  • Lokalens yta: 288km
  • Digitalisering påbörjades: 2001
  • Märklinslinga anlades: 2005-2006
  • Märklinslingas rälslängd: Ca 150 meter

    Lennart vill också passa på att nämna att han har haft god hjälp av följande personer..

  • Hans och Lars A.
  • Håkan B.
  • Henrik B.
  • Stefan O.
  • Lennart H. (Byggt många av anläggningens gamla svenska ånglok samt ellok)
  • Håkan Y. (Som har byggt och målat om moderna lok som rullar på LMMJ)

Flera bilder ifrån anläggningen.

About The Author

Related Posts