Ända sedan Green Cargo presenterade sitt designprogram för lok och vagnar tidigt i våras så har ett Rc-lok i företagets gröna färgsättning stått högt på önskelistan för modelljärnvägen. Hur modellen blev verklighet kan du läsa i denna artikel.

Text & foto: Jocke Hultgren

Det fanns två alternativ, vänta på att Roco, eller någon annan, kommer med en färdig modell, eller hitta på en egen lösning. Hade lagt projektet på hyllan, men på Järnvägsmuseets dag blev det aktuellt att damma av planerna.

Dekaler till Rc-lok
På ett av borden på marknaden fanns det faktiskt dekaler till Green Cargos Rc2 1094. Efter en stunds funderande begav vi oss ut på ”lokjakt”. Det gällde att hitta ett lok som kunde vara lämpligt att göra om. Efter inte alltför mycket sökande hittade vi ett lämpligt objekt, ett gammalt *risigt* Rc-lok från någon av Limas allra första serier. Med en prislapp på 195 kr var det exakt det vi sökte, det kunde inte bli bättre. Med loket i ryggsäcken var det bara att gå tillbaka till HB Jannas bord för att köpa dekalarket, ytterligare 100 kr i utgift.

Arbetet inleds
Redan följande dag var det läge att börja arbeta med projektet. Loket plockades isär, strömavtagarna skruvades loss och fönsterplasten togs bort för att underlätta målningsarbetet. När det gäller själva målningen av loket så redovisar vi endast hur detta projekt genomfördes, inte hur man ska göra… 🙂

Som förlaga till hur modellen skulle bli användes ett antal bilder i tidningarna TÅG, Allt om Hobby och Transportjournalen. Eftersom vi inte lyckats finna någon färg i ”Humbrols” sortiment som stämde till 100% så blev det till att blanda de färger som fanns till förfogande. Erfarna modellbyggare anser säkert att man MÅSTE sprutmåla modellen för att resultatet skall bli godkänt, men av vis av erfarenhet så blev det pensel även denna gång. Säger inte att man ska göra på detta sätt, men går allt bra så blir resultatet i klass med vad vi önskade få ut av projektet. Värt att nämna kan vara att MJ-Hobbyexperten har lokets gröna färg i sitt sortiment, artikelnummer: SJ150.

Som väntat blev den första målningen inte helt lyckad. Lokets orangea färg lyste på många håll igenom den gröna färgen, speciellt de ”korrugerade” sidorna och detaljer på kåpans ”gavlar” var inte speciellt lyckade, men som sagt det var väntat. Kåpan ställdes undan för att få torka och istället riktades uppmärksamheten mot lokets chassi. Lokets ramverk, boggisidor, koppel, allt var väldigt ”plastigt” i finishen och här kom lite färg att göra underverk. Ramverket målades med en matt grafitgrå nyans medan boggisidorna fick en något ljusare grå färg. Lokets banröjare målades röda. Samtidigt fick hjulsidorna en brungrå nyans som gjorde dem betydligt mindre synliga än tidigare.

Flera möjliga varianter
Green Cargo har två varianter när det gäller målningen av sina lok, taket kan vara i antingen ha samma gröna färg som loket i övrigt eller också så får det en mörkgrå färg. Både snyggast och enklast kändes det som att den helt gröna upplagan var så valet föll på denna.

Andra målningen av lokets kåpa gick betydligt bättre. Färgen täckte bra och resultatet blev klart godkänt, dock blev det hela lite ”glansigt” men detta åtgärdades enkelt med lite mattlack. Med allt målningsarbete klart så återstod egentligen ”bara” dekalering och detaljering av loket.

Detaljer och dekaler
Alla som har sett Limas tidigare modeller vet att det som är allra mest irriterande med utseendet på dem är det att fönstren sitter ”djupt”. Istället för att forma den genomskinliga fönsterplasten så att den passar i fönsterhålen på lok och vagnar så har man lagt plasten bakom den relativt tjocka kåpan. En första del i detaljeringen blev att göra något åt detta. Efter en hel del pillande hade Eilerth lyckats få till små rutor i millimetertjock plast från en kasserad plastförpackning. Efter en del arbete så satt fönstren på plats på loket. En annan viktig del var att få till de handtag som sitter på lokets front, råmaterialet togs från en kabel med endast en ledare och sedan var det bara att kapa den i lämpliga längder och måla dessa gula.

Sist, men absolut inte minst vidtog arbetet med att få dekalerna på plats på loket. En del gick väldigt bra, medan en och annan strulade rejält. Efter en stund så var de i alla fall mer eller mindre på plats.

Slutsats
Slutresultatet blev klart bättre än man kunnat hoppas på. Naturligtvis är det inte Roco-klass på modellen, men det var det heller ingen som förväntat sig. Loket ser bra mycket bättre ut än vad det gjorde före projektets start och det var vår främsta målsättning. Visst rasslar det en del om loket när man kör med det, men det är ett robust och mycket driftsdugligt lok som kommer få dra en hel del godståg på MFJ framöver.

Dessutom kostade det inte mer än 300 spänn och det är väl ganska överkomligt för att få en ”grönsak” på spåret? De dekaler du skall ha till loket finns som sagt hos HB Janna, är du intresserad så kontakta dem på telefon 0243/237972.

About The Author

Related Posts