En anläggning under utveckling


Mitt mj-intresse har nästan alltid funnits i bakhuvudet, ända sedan den där gången för ca 30 år när jag fick en startsats i julklapp. Den innehöll ett ånglok och några vagnar. Rälsen var M-räls. Allt eftersom tiden gick så investerades det i växlar och mera räls. Växlarna var eldrivna.

Som allting annat så svalnade intresset med tiden och andra saker kom på tal. Men julen -99 så tänkte jag att man kanske skulle köpa några hårda paket!! Det fick bli en ny startsats, för den gamla vet jag inte vart den tog vägen? Sagt och gjort, jag körde iväg till min lokala mj-butik och köpte en sats, plus en påbyggnadssats. Och på den vägen är det.

Jag är inne på mitt andra bygge. Det första fick rivas för att utrymmet skulle användas till andra saker.Jag tycker det är kul att bygga, det går inte fort men vem har sagt att man skall ha bråttom här i livet! Det har blivit många mässor man har varit på, och det har varit kul och inspirerande.

Något som jag tycker är häftig om man nu kan använda det uttrycket. Är att ha en massa belysning på banan, det ger ett realistiskt intryck. Med parklampor, gatlampor, husbelysningar och signaler. Därför tänker iallafall jag ha mycket av det.

Mitt bygge är 2,5×1,85m och står på nio stycken ben med hjul på. Bara för att spara utrymme och möjligheten att kunna flytta det om man behöver komma åt någonstans på banan. Tyvärr så har jag inte större plats men skulle vilja ha det, men man får vara glad för det man har.

Det hela styrs via min IB (Intellibox, reds anm) och min tågdator. Banan är nästan 100% digital, det är bara en växel kvar att fixa till. Just för tillfället så är det hus och landskapsbygge som gäller.

Som du kan se på spårplanen så finns det utmärkt ett industriområde. Där hade jag tänkt att ha några stickspår och lite annat lull-lull.

Mina tåg på banan är lite blandade, till rangergården så har jag ett rangerlok med telexkoppling så att jag kan koppla av vagnarna var jag vill. Där finns även två avkopplingsskenor för att kunna koppla av vagnarna från andra lok. Till godstrafiken har jag en ”Krokodil” (smeknamn på ett Schweiziskt ellok). Skulle gärna vilja ha ett T43 eller ett T44 lok istället, så jag håller ögonen och öronen öppna efter dom!! Till min passagerartrafik så har jag två Rc-lok med vagnar. Har även ett gammalt ånglok som följde med startsatsen, när jag köpte den.