Tema på årets upplaga av ”Järnvägsmuséets Dag” var i år motorer. På spåren hade man samlat ett antal olika diesellok och museiområdet var fyllt med allt ifrån gamla traktorer till brandkåren och polisen som visade upp delar av sin verksamhet.

Text & foto: Jocke Hultgren

Somliga entusiaster hade säkert synpunkter på alla de gummihjulsfordon som under dagen befann sig på området, men det breda utbudet av aktiviteter hade lockat många som annars inte haft någon intresse i att besöka järnvägsmuséet.

Programmet för dagen innehöll i år trettifyra olika aktiviteter. Förutom marknaden, modelljärnvägen i källaren och muséets ordinarie utställning som återkommer varje år så kunde man titta på veterantraktorer, motorcyklar, racebilar, veteranbilar, veteranentreprenadmaskiner, räddningstjänsten, beredskapsläger och mycket, mycket mer.

Skall vi fokusera på tågen så fick besökarna på muséet både se och höra ett antal olika diesellok som under många år använts på de svenska järnvägarna. Ett av de första dieselloken i Sverige var V3 44 som bevarats och som startades upp ett par gånger under dagen till många besökares lycka.

Banverkets diesellok T43 fanns på plats och mitt på dagen startades även detta lok. Detsamma skedde med muséets eget T41 samt ett T45 och ett amerikanskt diesellok som under många år användes som växellok av SKF i Hofors. De två senare ägs idag av museiföreningen Gefle – Dala Järnväg i Falun.

About The Author

Related Posts