Gömda spår i Gävle

Lördagen den 11 september var det dags för Järnvägsmuséets Dag i Gävle, ett årligt återkommande arrangemang som brukar locka många besökare. Tema för årets evenemang var alla godsspår i och omkring Gävle och under dagen kunde man åka med flera kortare turer till olika resmål på spår som annars inte trafikeras av persontåg.

Text & foto: Jocke Sannagård

Som vanligt var det många som hade hittat till Järnvägsmuséet denna lördag. En chans att ta tåget till Gasklockorna på Brynäs, Korsnäs pappersbruk eller hamnen vid Fredriksskans lockade både entusiaster och gävlebor till museéet. Kön för att få en biljett växte sig snabbt ganska lång och tyvärr var det många som inte fick följa med till de annars för allmänheten stängda resmålen. Med tanke på att de gömda spåren var årets tema så borde man kanske insett att intresset att ta minst en tur skulle vara stort och nu fanns det bara omkring 450 platser för de 2200 personer som besökte muséet under dagen, vilket naturligtvis gjorde en del besökare besvikna.

Förutom på turen till Gasklockorna var det av säkerhetsskäl ingen avstigning på någon av turerna, utan allt fick upplevas genom de något ”suddiga” fönstren på de rälsbussar av typerna Y6 och Y7 som användes för utflyktstågen. Hamnen i Gävle var ett av resmålen under dagen. Turen dit gick via Gävle rangerbangård och tog ungefär en halvtimme. Väl på plats gjordes uppehåll i oljehamnen, intill bulkhamnen och vid containerterminalen i slutet av hamnbanan.

Under dagen fanns det naturligtvis även en del tåg att se och uppleva även på museiområdet. Bland annat fanns TGOJ på plats och visade upp ett av sina Ma-lok i den nyaste färgsättningen. Kanske var det sista gången som TGOJ fanns på plats i ett officiellt sammanhang, då det nu finns ett beslut om att företaget skall bli en del av Green Cargo, vad som kommer att hända med de gamla Ma-loken återstår att se. Äldre lok från TGOJ (Hg och Bt) fanns också på plats, men de visades upp av Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum.

Som vanligt var det marknad i muséets femte och sjätte hall, till skillnad från tidigare år kändes det som att det var ganska klent med besökare mellan borden.Tidigare år har det många gånger varit svårt eller omöjligt att ta sig fram i gångarna, men nu var det möjligt att röra sig ganska fritt. På plats fanns de handlare som brukar besöka marknaderna på olika platser i landet, men man kunde även hitta ett par nya aktörer. Exempelvis Etsmodeller som bland annat tagit fram en etsad byggsatser till lokkorgar till de båda loken Tp och Z49. En annan utställare var Berne som presenterade en serie med omlackade 60-talsvagnar från NMJ i färgerna för TÅGAB och Veolia/Netrail.

Sammanfattningsvis var det en trevlig dag på muséet. Det var ett spännande tema under dagen för oss som gillar att titta på industriområden, men tråkigt för dem som inte fick ta tåget till pappas arbetsplats eller åka på spåret förbi mormor och morfars lägenhet…