I Jeco:s senaste prospekt för de kommande åren avslöjar man att tillverkningen av den planerade modellen av Y6 kommer att följas upp med en modell av dieselloket T44, även den tillverkad i Kina.

Text: Jocke Hultgren

Dieselloket T44 har funnits i Jeco:s sortiment av vitmetallgjutna modeller under flera år, men om planerna går i lås så kommer modellen ersättas av en helt ny modell med plastkåpa om exakt ett år, i augusti 2006.

Billigare tillverkningsmetoder gör att man flaggar för ett lägre pris än på de modeller man hitills producerat. Om man kan hålla de aviserade priserna återstår att se när de första modellerna kommer ut i butikernas hyllor.

Liksom modellen av motorvagnen Y6 kommer modellen av T44 levereras fullt detaljerad och ha ett pressgjutet chassi med en 5-polig motor med dubbla svänghjul. Modellerna skall vara möjligt att få i tre olika utföranden, analog likström, digital likström med ljud eller digital växelström med ljud.

Totalt aviserar man 15 olika versioner av modellen som skall ges ut under drygt ett halvår.

Utgivningsplan

Augusti 2006
T44 275 SJ, blå
T44 323 Green Cargo, grön
T44 334 Green Cargo, orange med grön logotyp
T44 349 SJ, orange med gamla logotypen

Oktober 2006
T44 316 SJ orange med gamla logotypen
T44 269 Green Cargo, blå med grön logotyp
T44 281 SJ, orange med en vit linje
Di7 634 NSB, gul med röd hytt

Januari 2007
T44 279 Green Cargo, blå med grön logotyp
T44 315 SJ, orange med nya logotypen
T44 317 SJ, blå

April 2007
T44 263 Green Cargo, orange med grön logotyp
T44 269 SJ, orange med två vita linjer
T44 273, SJ, blå
T44 318 SJ, orange med gamla logotypen

About The Author

Related Posts