Håkan Y har byggt Jeco:s byggsats av dieselloket T44 i Green Cargos gröna färgsättning och berättar allt om bygget.

Text & foto: Håkan Y

Välkomna till mitt byggprojekt av Jecos litt. T44 i Green Cargos färgsättning. Då jag redan har byggt två ellok i GC:s färgsättning ville jag gärna även ha en diesel på banan. En byggsats ifrån Jeco införskaffades. Första arbetsmomentet var att kontrollera att alla delarna följde med i satsen, så att ingenting saknades. Faktum var att hela arket för räckena och fönsterlister saknades. Kontakt togs med Jeco och de skickade en ny till mig på posten direkt. Bra service!

Steg ett är att provmontera underredet och provköra detta för att kontrollera att mekaniken fungerar bra. Efter vissa injusteringar och programmering av dekodern angående startspänning och lastavkänningen gick loket bra.


Kontroll så att alla delar följde med i byggsatsen


Provmontering av loket inför provkörning

Efter att provkörningar har genomförts började det hårda arbetet med att fila bort gjutskägg och borra en hel ofantlig hög med små hål till att räcken och smådetaljer. Ett pilligt jobb och man vill inte gärna bryta av borret medan man borrar. Då blir det knepigt svårt att få bort det brutna borret. I alla fall gick borrningen bra och smådetaljerna monterades dit. Räcket på gångbordet var onekligen en ömtålig historia och de böjdes lätt. Förvisso är de lätta att justera tillbaka igen men jag var rädd för att få någon avbruten. Så försiktighet iakttogs när jag hanterade själva underredet.


Hål borrade för handräcket längs med sidan av kåpan


Hål borrade och räcke monterad på gångbordet

Efter monteringen av detaljer och liknande var det dags för grundmålning av modellen. Kåpan tvättades av ordentligt med aceton så att alla fettfläckar och annan skit löstes bort. Därefter grundmålade jag underredet och kåpan och målade dem i sina respektive färger. Dekalerna monterades på sin plats och se, ett stycke Green Cargo lok börjar växa fram.


Underredet målat i sin gråa färg tillsammans med räckena


Plogarna handmålades med pensel

Kåpan sprutmålad och dekalerna monterade

Närbild av dekalen på långsidan

Slutligen målades en silverring runt lyktorna på kåpan och övriga smådetaljer monterades, som signalhorn och antenner. Räckena på underredet målades gula med pensel och motor med kretskort monterades dit. Belysningen kopplades in med sina optiska fiberledare.


Lyktor silvermålade. Detaljer och rutor monterade


Räcken målade gula och motor med elektronik monterad

Återstående var bara att montera ihop hela modellen och inviga den med en körning på banan. Kåpan skruvades fast på underredet och dekodern fipplades in i hytten. Tyvärr syns den från utsidan men det fanns ingen annanstans att gömma undan den. Första provkörning fick loket dra en Green Cargo containervagn vilket jag tyckte passade förnämligt. Nästan en reklambild för Green Cargo!


Färdig modell

Slutord
Ja, då har jag två lok i Green Cargos färgsättning på min järnväg. Loket driver på samtliga axlar och väger ca 575 gram. Modellen har inga slirskydd vilket ger suveräna strömupptagningsegenskaper. Tyngden finnes ju där ändå då det rör sig om en modell helt i metall. Personligen tycker jag denna modell var relativ enkel att montera ihop.

Har man erfarenheter av att bygga modeller innan så bör man kunna montera ihop denna. Som alltid är det tålamod som gäller och inte försöka forcera något. Och bygg när du har lust för det, stressbygg inte modellen bara för att du vill bli färdig med den! På återseende.

About The Author

Related Posts