Lördagen den 4 december hade ett antal ägare av Västerås-moduler tagit sig till en fritidsgård i Fruängen, Stockholm, för att bygga upp en av de största modulanläggningar som hitills satts samman i Sverige.

Inte riktigt säker på vilket nummer denna träff hade, men det var den andra träffen med många moduler och mycket körning som arrangerats av ”Mälaren Modul Möte”. Själv saknar jag bil, men blev hämtad vid halv nio, då 4 kurvmoduler som skulle vara med på träffen stod hemma hos mig.

En viss röra uppstod vid uppackningen då några anmälda och inplanerade moduler inte kom eller kom senare än tänkt. Men är man några stycken går det ju lätt att flytta några hopmonterade moduler till annan del av lokalen. Förutom moduler från Stockholm kom det även några moduler från Uppsala. Så med 32 moduler ihopkopplade rullade de första tågen strax efter 14:00. Ingen ordnad körning, men med rätt mycket trafik på de enkelspåriga linjerna. Som vanligt fylls stationsspåren fortare än önskat och de är alltid för få.

Det blev inget gemensamt lunchavbrott denna träff men fika och ett möte hann man med. En del praktiska saker återstår att lösa vid dessa träffar liksom behovet av att skydda moduler vid transporter. Trafikspel kommer att införas förstår jag och med fler moduler blir det mer trafik. Vi som deltar får också vanan inne att få upp modulerna snabbare så att mer körning hinns med. Det diskuterades även att framöver eventuellt använda två dagar då mycket tid går till att sätta upp banan.

Seth bjöd sällskapet på lite julmusik med en altsaxofon innan vi började plocka ihop alla modeller och moduler. Nästa stora modulträff kommer att ske i Strängnäs den 26 februari 2005.


Det tog en hel del tid att få alla modulerna på plats


En av stationerna på anläggningen


Alltsammans är monterat och tågen har börjat rulla.
Besökarna passar på att utbyta lite erfarenheter.


Innan allt sattes samman var golvet belamrat av moduler.


Det underlättar att vara några stycken när man skall
flytta flera moduler på samma gång.


Alla moduler på plats och bara några få detaljer kvar
att justera innan tågen börjar gå.


Det fanns moduler både med och utan landskap


Huvudsaken är naturligtvis att modulerna kan trafikeras,
men visst är det ännu trevligare med moduler som
ser mer färdiga ut?


Ytterligare en mycket snygg modul på modulträffen


Uppställningsspåren räcker visst aldrig till


På spåren blandades tåg med olika förebild


En bild på Niklas Olssons snygga modell av Tågkompaniets
tåg på Mittlinjen (Östersund – Sundsvall) får avsluta bildserien från
modulträffen i Fruängen.

About The Author

Related Posts