En närmare granskning av Heljans modell av TÅGAB:s TMY.
Text & foto: Jocke Hultgren
Ganska snart efter att Heljan kommit ut med sin modell av det danska My-loket så kom även de första modellerna lackade i färgerna för de svenska operatörer som köpt de begagnade dieselloken från Danmark. Totalt har två av modellerna i serien har varit lok från TÅGAB, dels TMY 101 som var först att få den silvergrå färgsättningen och dels TMY 106 som speciallackades inför inspelningen av Lars von Triers film ”Dancer in the dark”.
Förebilden
I början av 90-talet köpte Tågåkeriet i Bergslagen AB (TÅGAB) tre av de My-lok som blivit övertaliga hos de Danska Statsbanorna. I Danmark hade de används i blandad trafik sedan 50-talet. Innan loken togs i trafik hos TÅGAB lät man lacka om dem i en silvergrå grundfärg med röda dekorränder.
Bolaget har sin bas i Kristinehamn och kör blandade godståg på flera sträckor i och runt Värmland. Man kör även systemtåg på olika håll i landet och de lok som inte används i den egna trafiken hyrs ut till andra operatörer.
Första intrycket
Det är en massiv pjäs som Heljan kommit med, loket är faktiskt riktigt tungt. lackeringen är snygg och det är skarpa kanter mellan de olika färgerna. Modellen är vid upppackningen i stort sett ren på lösa detaljer så det krävs lite arbete för att få en komplett modell att ställa på spåret.
Lokkåpan
Kåpan som är gjuten i plast är mycket stadig och stabil. En del detaljer som dörrhandtag, gångjärn, fläktgaller, ventilatorer och räckena vid lokets ändar är gjutna direkt i kåpan. Det är en praktiskt lösning, men med tanke på vad man idag betalar för en modell så borde man kunna kräva att åtminstonde alla räcken är frisittande detaljer. Nu har ju denna modell några år på nacken och tillverkningstekniken har förfinats under årens lopp så man får förmoda att tillverkaren använde sig av den bästa metoden som fanns till buds på den tiden.
Räckena vid de fyra dörrarna medlevereras för egen montering av köparen, även på detta område har man gått ett steg längre med dagens modeller och många tillverkare levererar idag sina modeller med alla detaljer monterade. En detalj med räckena som stör en smula, är att de är gjutna i svart plast och olackerade. Förebilden har räcken i samma silvergrå färg som loket i övrigt och detta borde Heljan ha uppmärksammat vid tillverkningen.
Rutorna i de bägge förarhytterna är glasklara. Har inte upptäck några felaktigheter med de fyra runda fönstren på lokens långsidor.
Underredet
Det finns en hel del detaljer på lokets boggier. Av någon anledning har Heljan valt att använda buffertarna till att låsa fast lokets båda snöplogar. Den något mer konventionella och praktiska lösningen hade varit ett par skruvar. Som situationen är nu måste man montera bort samtliga buffertar och snöplogar på underredet för att kunna komma åt modellens chassi, kretskort och motor.
Det följer med flera olika typer av banröjare och snöplogar till modellen beroende på om man vill kunna använda kopplen på den eller inte. Det sitter en lättåtkomlig koppelficka med kulissstyrning i båda ändar på loket och standardkoppel levereras med modellen. Det följer även med tryckluftsslangar och koppelimitationer till modellen.
Gångegenskaper
Modellen har en mycket mjuk och lugn gång. Loket håller en låg ljudnivå och saknar inte styrkan även om det möjligen kan ha en tendens att ”tappa greppet” om rälsen, då det saknar slirskydd. Nu är det inte något stort problem, det är en större risk att tågens längd ställer till problem med vagnar som spårar ur och liknade.
Modellen har mycket fina krypkörningsegenskaper i analogt utförande och de blir ju inte direkt sämre när man får sätta i en riktig dekoder. Även vid låg spänning rör sig modellen, men det handlar inte om många centimeter per minut, precis vad man kan kräva av en modell som denna.
Utseende
Har inte hittat något att klaga på när det gäller lackningen av modellen, den har skarpa kanter mellan de olika färgerna. Modellen är snyggt producerad, färgnyanserna känns rätt.
Ser man till märkningen av modellen så har det dock dykt upp en miss som syns rätt tydligt. I fronten saknar den utvärderade modellen loknumret på vänster sida i bägge ändar på loket. Den minsta skylten med information om tjänstevikten har en text som är en smula suddig, endast delar av texten går att läsa.
Under lokkåpan
Chassit består av ett stycke metall där man gjort utrymmen för motor, svänghjul och kardaner och kretskortet. Kretskortet sitter fast i en gummikonstruktion som också skyddar och omsluter lokets motor. Det är en lösning som gör att man undviker att vibrationer i motorn fortplantas i modellen.
Det är väldigt enkelt att bara vika undan gummilisterna för att frigöra kretskortet. Det har som sagt kablar anslutna till lokkåpan och modellens belysning, dessutom går det kablar till lokets strömupptagning i de båda boggierna. Strömmen tas via kontaktbleck bakom hjulsidorna på samtliga hjul
Kraftöverföringen från motorn till boggierna består av kardaner i plast, för att få kraften till hjulen används snäckväxlar och kuggar. Modellen driver på bara fyra av lokets sex axlar, de mellanliggande axlarna är liksom förebilden utan drivning.
Det finns relativt gott om utrymme för att placera en dekoder under lokkorgen, men se till att tänka lite extra på isoleringen så att du inte skadar loket eller dekodern. Det finns en mängd punkter på kretskortet som är strömförande.
Belysning
Modellens tre strålkastare får alla sitt ljus ifrån en vetekornslampa placerad bakom den övre strålkastaren, de båda nedre får sitt ljus ifrån traditionella plastljusledare. Ljuset är väldigt skarpt och starkt, nästintill lite för starkt om man kör det på full effekt. Modellen saknar rött ljussken bakåt.
Service
Tyvärr är denna modell ett skolexempel på hur man inte skall göra om man vill skapa en produkt som är lätt att underhålla och uppgradera. Det är helt enkelt för besvärligt att komma åt chassit.
För att komma åt chassit måste man börja med att montera bort alla buffertar och snöplogar innan man genom att vika lokkorgens sidor lite lätt utåt kan lossa den från underredet. När väl lokkorgen lossnat så får man ta det lite lugnt, kablarna till strålkastarna sitter fast både på chassit och lokkorgen. Det är ingen omöjlig uppgift, men det är så totalt onödigt.
Har filat ner pinnarna på buffertarna en smula för att göra momentet lite enklare, det är helt enkelt ”skittrångt” i hålen för buffertarna. Det är en extra risk för skador i samband med den här hanteringen och öppnar man loket ofta kan det få till följd att buffertarna inte sitter så fast som de borde.
Instruktionen som följer med modellen kunde vara tydligare, saknar vissa moment i dokumentationen. Exempelvis står det inget om att lokkorgens sidor måste vikas ut för att dela på modellen. Det känns som att författaren av instruktionen har haft lite för bråttom och inte lagt ner tillräckligt med tid på att göra bladet helt perfekt. Instruktionstexten är på danska, svenska kunde ha varit önskvärt, men det är trots allt inte så svårt att läsa danska. Man får nog vara glad att instruktionen inte skickas med som en ljudfil.
Sammanfattning
Det är en trevlig modell som Heljan har producerat. Modellen har en snygg lackning men dekalerna har som sagt vissa brister, vilket drar ner intrycket en del.
Att detaljerna inte är monterade på modellen från början är lite tråkigt, Heljans förklaring är att man vill ge kunden möjligheten att välja hur man vill utrusta sin modell, men köper det inte. De flesta vill säkert ha en modell som ser ut som förebilden och de som av någon anledning inte vill ha det så kan ju alltid byta ut detaljerna på egen hand.
Det är bara hoppas att Heljan vill fortsätta att ta fram svenska modeller, sedan Heljan släppte sin modell av detta lok har man infört många nyheter i modellframställningen, exempelvis levereras modellerna idag med de flesta detaljerna monterade från fabrik och kommande modeller skall enligt företaget var förberedda eller redan försedda med ljuddekodrar och högtalare.
Fakta
Artikelnummer: 4409
Beteckning: TÅGAB, TMY 101
Epok: V
Skala: 1:87 H0
Spårvidd: 16,5 mm
Överdel:Plast
Chassi: Metall & plast
Konstruerad: 2000
Tillverkare: Heljan, www.heljan.dk
Drivning
Axelföljd: (A1A)'(A1A)
Strömsystem: Likström (DC) (finns även en AC-utgåva)
Strömupptagning: 12 hjul
Digital: Förberedd. Har snabbkontakt för dekodrar.
Kraftöverföring: Kardaner, kuggar
Svänghjul: 2 st
Mått
Förebild 1:87 Modellen
Längd: 18900 mm 217 mm 218,0 mm
Bredd: 34,0 mm
Höjd: 51,0 mm
Vikt: 120 ton 495 gram
Hjul
Förebild Modellen
Typ: Standard
Utseende: Svärtade
Diameter: 1000 mm 11mm
Bredd: 3 mm
Flänshöjd: 1 mm
Slirskydd: – Ja
Rek.pris: 1990 kr, Tågspecialisten, 24 juli 2004
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.