ESU som gjort sig ett namn i mj-branchen genom att tillverka ljuddekodrar har även tagit upp tillverkning av trådlösa handkontroller som man kopplar in i sitt befintliga digitala styrsystem till modelljärnvägen. Vi har lånat en enhet från Tågspecialisten för att se vad den duger till.

Första intrycket

Den något veka kartongen innehåller en basstation, en handkontroll, en kabel till basstationen (x-bus) och en instruktionsbok på engelska. Förhoppningen att få testa handkontrollen direkt när paketet anlände kunde inte uppfyllas då det krävdes batterier av typen AAA för att få något liv i utrustningen. Det hela borde varit enkelt att lösa, men den lokala handlaren hade sålt slut på sina batterier så det var bara att vänta på en ny leverans.

Fakta
Handkontrollen påminner utseendemässigt om en fjärrkontroll till stereon eller en trådlös telefon. Den är tillverkad i plast och har en form som gör att användaren skall kunna styra den med bara en hand. Den har en stor display, där man kan se all information om lok och annat som man styr med enheten.

ESU:s Mobile Control kan anslutas till system som använder XpressNet (Lenz, Lokmouse II och Atlas Commander) och de system som använder 1²C-kontakten (Märklins kontroll 6021, Intellibox och Fleischmann Twin Center)

Systemet kommunicerar trådlöst med radiovågor, det innebär i praktiken att stängda dörrar, betongväggar och liknade inte är något hinder för att kunna styra tågen. Enligt ESU så är räckvidden utomhus ca 100 meter. Man varnar dock för att andra trådlösa enheter som möss eller hörlurar kan störa signalen mellan basstationen och handkontrollen.

Man kan använda fyra handkontroller till varje basstation och till varje digitalsystem kan man ansluta fyra basstationer så exempelvis en klubb skulle kunna ha 16 handkontroller igång samtidigt. Flera separata system kan vara verksamma samtidigt, exempelvis på en utställning där det är flera anläggningar på plats, det kräver dock att man går in och gör vissa val i menyerna på handkontrollen.

Installation
Anslutningen till det befintliga digitala systemet från Roco på Velandets Järnvägar kunde inte varit enklare. Behöll en av Roco:s lokmöss som master och anslöt kabeln från slaveporten till basstationen.

Utrustningen kräver som sagt batterier av typen AAA så räkna med att du även måste investera i uppladdningsbara batterier och en batteriladdare av rätt typ om det är så att du inte redan har detta hemma.

Satte i batterierna i handkontrollen och slog på den, efter mellan fem och tio sekunder fick kontrollen kontakt och det var bara att börja köra. Det första man bör göra är att byta språk till svenska, vilket systemet faktiskt stödjer.

Programmering
Det är inte möjligt att programmera lokdekodrar och tillbehör med utrustningen, utan detta måste ske med det digitalsystem som handkontrollen är ansluten till. Det finns dock flera val och inställningar i den för att underlätta körningen.

Det är bara möjligt att kontrollera lok som registrerats i handkontrollen. För att kunna köra så räcker det med att registrera en lokadress. Du kan dock även ge just detta lok ett eget namn och en symbol som stämmer någorlunda överrens med det lok man kontrollerar, det finns ett flertal olika bilder att välja mellan.


Arbetsmiljö
Handkontrollen är lätt att hålla i, den väger inte mycket och har en väldigt bra balans. Tanken är att den ska vila i handen medan menyval och lokens hastighet styrs av tummen i samma hand.

Använder man kontrollen utomhus så kan det direkta solljuset vara ett problem för att se displayen, man kan delvis korrigera detta med att ändra displayens kontrast. Inomhus i rumsbelysning är det inga problem att se vad displayen visar.

Köregenskaper
Det är otroligt smidigt att ha en trådlös kontroll till modelljärnvägen, det finns inga sladdar som sätter gränsen för din rörlighet och att kontrollen dessutom styrs med en hand är också praktiskt, vid exempelvis växling är det bra att ha den andra handen ledig.

Det lilla ”hjulet” placerat mitt på kontrollen används för att styra tågens hastighet när man rullar med det. Hjulet har fasta lägen som vart och ett motsvarar ett körläge, rullar man långsamt med hjulet så ändras hastigheten ett steg i taget, medan en snabbare rullning gör att systemet hoppar över körsteg. Man kan hela tiden på displayen se vilket körsteg man är på, det finns även en möjlighet att få hastigheten redovisad i km/h på displayen, men det är mer en ”kul grej”, den kan inte visa den skalenliga hastigheten.

Handkontrollen ansluten till Lenz eller Lenz-kompatibelt system kan hantera 14, 28 eller 128 körsteg. Enligt tyska mj-tidningen MIBA så kan handkontrollen ansluten till Märklins digitala system bara hantera 14 körsteg, men detta är inget vi haft möjlighet att kontrollera.

När man kör något så räcker det med ett klick på hjulet för att ändra tågets körriktning. I arbetet med menyerna används samma funktion för att göra valen, en lösning som man tagit direkt ifrån en mus till datorn.

Ett klick på knappen med ett lok eller en växel gör att man får fram en lista över alla de lok eller tillbehör som registrerats i handkontrollen. Med tangenterna på kontrollen och ett klick på hjulet väljer man sedan vilket lok man vill ha kontrollen över.

Med knappsatsen på handkontrollen kan man förutom skriva in information under registreringen av nya lok och tillbehör på anläggningen, även styra upp till tio funktioner på de lok eller andra dekoderförsedda modeller man har på anläggningen.

Instruktioner
Manualen är på engelska vilket är lite tråkigt, när man nu har lagt ner tid på att göra svenska till ett av de valbara språken för menyerna på handkontrollen så hade det varit bra med även instruktioner på svenska. Det är mycket som är viktigt i hanteringen av kontrollen så följ tillverkarens rekommendation och läs igenom manualen innan du packar upp utrustningen.

Sammanfattning
Inför utvärderingen kände jag absolut inget behov av att ha trådlösa handkontroller till järnvägen, men det var verkligen en positiv upplevelse och jag önskar att jag inte hade behövt skicka tillbaka paketet till butiken som vi lånat utrustningen av.

Som mycket inom mj-hobbyn så kostar basstationen och handkontrollen en del, om det är värt investeringen avgörs av vad man prioriterar på sin anläggning.

Som avslutning vill jag passa på att tacka Tågspecialisten som lånade ut utrustningen för denna utvärdering.

Fakta

Artikelnummer: 51110

Beteckning: Mobile Control

Skala: Fungerar med alla skalor

Konstruerad: 2003

Tillverkare: ESU, www.loksound.de

Prisexempel: 2584 kr, Tågspecialisten, 17 juli 2004

About The Author

Related Posts