Serien om Modellrallarens utställningsanläggning ”Velandets Järnvägar” fortsätter.

Text & foto: Jocke Hultgren

Ramverket till alla fem modulerna var nu färdigt och nu var det dags att börja lägga grunden för det som sedemera skulle bli modelljärnvägen. Vi hade tidigare väldigt god erfarenhet av att arbeta med skivor av 7 mm plywood, så det var aldrig några problem med materialvalet till detta projekt.

Ramverket innan skivorna började monteras.

Vi började med att mäta ut och såga till skivorna till modulerna CDE (se här för översiktsskiss). Bygget av dessa dokumenterades inte tillräckligt väl för att ge material till en hel artikel. Det kan dock komma dyka upp några bilder från dessa moduler i någon kommande artikel om projektet. Denna artikel visar vi hur arbetet med modulerna AB gick. Vi använde oss dock av i stort sett samma arbetsmetoderna för samtliga moduler.

Underlaget för nedre planet.

Vi köpte sammanlagt fyra kvadratmeter plywood, vi visste att det skulle gå åt minst två kvadratmeter till, men i ett förråd hade vi plywood från en tidigare permanent anläggning som vi tvingats riva.

Vi använde de nya skivorna i första hand till de tre största bangårdarna, underlaget för de dolda och synliga linjesträckningarna kom främst från ”rivningsmaterialet” som rengjorts från sand och annat strömaterial. På fotografierna kan man se vilka skivor som är nya (ljusa) och gamla (mörka och i flera fall flammiga).

Har man limmat fast materialet direkt på plywoodskivan är detta nästintill omöjligt att göra med ett bra resultat, men vi har ett knep som vi kommer ta upp i nästa artikel. Tittar du riktigt noga på bilderna kanske du redan nu kan gissa hur vi gjort.

Skivan för det tredje planet sågad och klar att monteras.

Det är väldigt bra att ha en sticksåg, det är också väldigt bra att ha extra sågblad till denna i närheten, det hade inte vi. Dessvärre gick bladet av, en av dagarna då vi hade mycket att såga. Hade det varit vardag och hade vi bott närmare butiken med reservdelar så skulle problemet varit enkelt att lösa. Nu fick det bli fogsvans och ett bågfilsblad i de böjda delar av skivorna där fogsvansen inte kom fram.

Det tredje planet monteras.

Till skillnad från modulerna CDE med spår i tre nivåer så hade AB bara spår i två. Det nedre planet var det inga som helst problem att lägga. Skivorna skruvades direkt i ramverket. Det som krävde lite mer arbete och noggrannhet var det övre planet som skulle vila på stående reglar av samma dimension som vi använt oss av till ramverket och benen.


Reglarna som skall lyfta upp det tredje planet.

Det enklaste sättet att få reglarna på rätt nivå var att mäta hur stor del av reglen som skulle vara ovanför ramverket, rita ett streck på regeln där ramverkets överkant skulle vara och sedan passa in regeln och skruva fast densamma. Det går att göra detta på egen hand, men det var både enklare och snabbare att vara två.


Det tredje planet på plats.

När reglarna satts på plats var det bara att limma och lägga dit skivan och skruva fast allsammans. Trälimmet kanske kan ses som överskattat när man ändå skruvar skivan. Ha dock för vana att alltid använda både trälim och skruv, särskilt om du bygger en flyttbar anläggning, som vi gjort. Det kan hända anläggningen mycket oväntat som kräver att den tål stora påfrestningar.


Underlaget till förbindelsespåret är på plats.

Den del som tog mest tid i förhållande till skivans storlek var underlaget för spåret från bangården på det övre planet på modulen AB till linjen på det nedre planet på modulen D. Spåret fallet kraftigt samtidigt som det svänger ca 45 grader.

Vi började med att skruva fast den ena änden på den smala bananfomade plywooden i den redan fastskruvade skivan på modulen B. Den andra änden skruvades fast i en stående fyrkantsstav som sågats i en längd som gjorde att skivans överkant kom i nivå med den sedan tidigare fastsatta skivan på
modulen C.

Modulerna färdiga att målas och
förberedas för spårläggning.

About The Author

Related Posts