Nu är det inte många minuter innan allt är monterat och provkörningarna kan börja, men järnvägen väckte intresse så fort vi lastade ur den ur lastbilen.

Så var det då dags, modelljärnvägen i sektioner skulle för första gången göra en solopresentation på ett köpcentrum. Den hade ju ändå byggts för detta, att vara huvudattraktion på platser där vi arrangerar provkörningar för allmänheten, speciellt barn. Den hade ju visats tidigare, men då med ett visst stöd från ett antal andra modelljärnvägar på Modellrallarens utställning på Heron City, Stockholm.

Text: Jocke Hultgren
Foto: Leonora Sannagård

Hela lördagen gick åt till att förbereda det som skulle hända på söndagen, rengöra rälsen och torka av plexiglaset. För en sista gång kontrollera att banan fungerade och därefter packa ner de sista loken och vagnarna.

Det blev en tidig morgon för att hinna med de sista förberedelserna inför dagen på köpcentret. Anläggningen hade lastats kvällen innan, men kartongerna med loken och vagnarna packade vi in i bilen på söndagsmorgonen. Transporten gick väldigt bra, ingen trafik ute så tidigt på en söndag. Några hundra meter ifrån köpcentret tog det dock stopp, för första gången sedan jag fick klarade uppkörningen så blev jag stoppad av en polis för att visa körkortet och ”blåsa” i en alkomätare.Det fanns inget att anmärka på så vi fick rulla vidare.

Väl på plats så gick arbetet med att lasta ur allting väldigt snabbt. Med syskon och släkt som ställde upp med att bära kartonger och sektioner fanns allt snart inne på torget vid huvudentren på Gränby Centrum och vi direkt börja montera alltsammans.

Det gick bra att sätta upp hela anläggningen, men det är enklare att göra jobbet i en stängd lokal där man inte har nyfikna besökare och otåliga barn som står och hänger en över axeln i en och en halv timme. Några hade själva lagt grunden till otåligheten genom vara där en timme för tidigt, det var natten mellan lördagen och söndagen som det återigen blev vintertid.

När allt var monterat och klart inledde jag personligen provkörningarna genom att köra de båda slingorna ett par varv, resultatet var övertygande så kunde direkt lämna över lokmössen till alla de barn som hade samlats vid det här laget.

Provkörningarna gick helt klart lysande under hela dagen, vi räknade aldrig hur många barn i skiftande ålder som lekte med våra tåg, men hann inte med att äta någon lunch utöver en banan så det var hårt tryck under hela dagen. Hårt tryck var det även på utrustningen, tvära inbromsningar, full gas varv efter varv och konstant tryckande på alla knappar lokmusen har, sliter på utrustningen, men vi räknar med att utrustningen kommer klara av många fler provkörningar!


Huvudentren till det största köpcentret i Uppsala


Ivrigt arbetande funktionärer arbetar med att montera anläggningen inför provkörningarna under dagen, undertecknad till vänster ser lite tveksam ut inför att krypa på golvet och skruva ihop kablarna under anläggningen.


Visningen arrangerades tillsammans med Modelljärnvägens Hus som också visade och sålde startsatser och räls till de som var intresserade.


Vi hade aldrig tänkt att baksidan skulle synas så bra som den gjorde under visningen, men uppenbarligen störde inte det de som stannade upp på väg till Kvantum.


Barn och föräldrar var väldigt intresserade av modelljärnvägen och alla barn som ville fick prova att köra tåget.


Det var många som under dagen fick lära sig hur Roco:s lokmus fungerar.


Under dagen hjälpte Henrik till med att visa Roco:s Dm3 och Mehano:s belgiska HLD 77.


Det var en övervägande andel pappor med barn som intresserade sig för tågen, men även mammorna passade på att titta på leksakerna.


Detta är inte någon reklam för Nokia eller SonyEricsson, men kameramobiler kan vara bra till mycket!


Klockan sju på kvällen hade vi packat ihop anläggningen och lämnade köpcentrumet

About The Author

Related Posts