Flera tågoperatörer använder fortfarande Ma- och Da-lok  i sin trafik, trots detta har varken Jeco eller Roco kommit med de modernaste utförandet på de modeller man har i sortimenten. Det är dock inte omöjligt att själv  ”modernisera” modellerna.

Text & foto: Jocke Sannagård

I samband med marknaden på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle i början av september visade Berne Carlsson upp  flera modeller av gamla lok i nya färger. Tillsammans med ”Målarbengt” har Berne tagit fram omlackade och komplett ommärkta modeller av Jecos Ma-lok och Rocos Da-lok. På marknaden visade man upp TGOJ:s Ma-lok i den senaste gröna färgsättningen och ett Ma-lok i en av Netrails färgsättningar.  Man hade även med sig två omlackade Da-modeller från Roco i färgsättningarna för Tågfrakt och Falköpings Terminal.

Förebilderna till de här modellerna har använts i tung trafik i mer än 50 år. Investeringen i nya lok är för en liten operatör enorm och det känns sunt att dessa gamla lok även varit bidragande till att ny trafik skapats under det första decenniet på 2000-talet. I många fall har de gamla loken idag tagits ur trafik eller används som reserv för de Rc-lok som de blivit ersatta av, men ett antal individer används än idag i reguljär trafik. Nyligen meddelade Green Cargo att man har för avsikt att avveckla TGOJ, med följden att Ma-loken kommer tas ur trafik. Om de kommer säljas till andra operatörer eller skrotas återstår att se.

Läs mer om Bernes ombyggda modeller på Stinsens Forum eller om förebilderna här: Ma-loket på Järnväg.net, Da-loket på Järnväg.net.

About The Author

Related Posts