Årets Hjulmarknad arrangerades i Frihamnshallen den 29:e november. På plats fanns mj-handlare, museiföreningar, bokförlag och massor av entusiaster.

Hjulmarknaden i Stockholm hade i år lämnat Sollentuna Expo Center och flyttats till Frihamnshallen, längst ut på en pir, strax intill terminalen för färjorna till Baltikum. Det är ett tidigare hamnmagasin som byggts som till mässhall och det var en lokal som kändes rymlig och ändamålsenlig. Den kanske största nackdelen är hallens placering sett till allmänna kommunikationer och möjligheten att ta sig till marknaden. Den intilliggande pendeltågsstationen och parkeringsmöjligheterna i Sollentuna var inte jämförbar med situationen i Frihamnen, men marknaden hade gjort sitt bästa för att underlätta situationen med veteranbusspendel från SL:s busshållplatser i Frihamnen och från t-banestationen i Ropsten kunde man åka ångbåt.

I något forum har det framkommit att det tidvis var trångt på bussen från centrala Stockholm, trots förhandsinformation från Hjulmarknadens ledning hade SL inte gjort någon förstärkning av ordinarie trafik. Det hade kanske varit bättre att gå ut med informationen att det var ”begränsat med parkeringsplatser” i stället för ”gott om fria parkeringsplatser”, något som åtminstone inte jag kunde uppfatta på plats. Men det är första gången i en ny lokal och kommer Hjulmarknaden fortsättningsvis arrangeras i hallen så kommer både arrangörer och besökare få mer rutin.

Hjulmarknaden är ett av de evenemang som lockar flest intresserade entusiaster, många småtillverkare finns på plats för att hitta nya kunder och exponera sina kommande modeller. Bland borden kunde man exempelvis hitta ”Dekaler & etsat” som bland annat visade sin nya modell av den smalspåriga cisternvagnen Q14p. På plats fanns även ”Ristat & Skuret” som visade ett smakprov på sina byggsatser och materialsatser för svenska hus i skala 1:87.

Flera mj-handlare fanns på plats, den största kön fanns troligen hos danska ”På sporet” som lagom till marknaden fått hem sin serie av de svenska B6-vagnarna i H0, vi ska försöka titta lite närmare på dessa modeller framöver. Hos Mj-Specialisten kunde man se Heljans F-lok och hos Tågcentralen från Eskilstuna fanns en hel del schweiziska modeller från Bemo, ett märke som inte är helt vanligt i Sverige. Under senhösten har det kommit många nya böcker och dvd:er med järnvägsanknytning och dessa fanns givetvis att köpa på årets marknad. Någon handlare ansåg att försäljningen varit lägre i år än tidigare år. Orsakerna till detta kan man ju bara spekulera i, en växande lågkonjunktur, en ny lokal eller kanske ett sortiment som inte lockade marknades besökare är ju var och en eller tillsammans möjliga orsaker.

De senaste åren har det även visats moduler på marknaden och så skedde även i år, på plats fanns moduler i H0, On3, N och Z. Det var Mälarmodulmöte och Fniss som tillsammans ville visa möjligheterna med att bygga modelljärnväg i bitar.

Mer bilder
Mycket folk och många bord att titta på. Det blir lätt att man går några varv i lokalen tills man sett allt man vill se. Nedan har vi samlat några bilder från årets Hjulmarknad.

About The Author

Related Posts