Metro i Modell

Reklamlok har hitills inte varit så vanliga i Sverige. Ett undantag var det Rc-lok i trafik för Connex som under en period rullade med heltäckande reklam för tidningen ”Metro”. Håkan Y har skrivit en artikel om hur han gick tillväga för att göra en serie med fyra ”Metro-lok” i H0.

Text & foto: Håkan Y

Mitt vinterprojekt för denna säsong blev att bygga fyra stycken Metro-lok på beställning. I denna artikel tänker jag dela med mig om mina erfarenheter av detta roliga byggprojekt som kantats av medgångar och motgångar.

Projektet inleddes med att insamla de fyra Roco Rc6 modellerna som skulle användas inför ombyggnationen. Två av loken var av den nyaste generationen förberedda med dekoderinterface medan de andra två var av en äldre generation. Främsta detaljen som skiljer dessa modeller åt är att handräckena vid dörrarna är löstagbara detaljer på den senaste generationen.


De fyra loken innan jag satte tänderna i dom.

När väl alla modellerna inhämtats strippades de på alla lösa detaljer. Dessa förvarades i sortimentslådor väl märkta till vilket lok de tillhörde. Slutligen badades kåporna i T-röd för att senare skrubbas rena med hjälp av en tandborste. Detta tar bort gammal färg och gamla tryck som annars kan synas igenom färgen när modellerna lackeras i sitt nya färgschema.

Min erfarenhet är att en tandborste med hårda strån är att föredra, annars blir det ett innerligt gnuggande utan att man får bort all färg. T-röd är kanske inte den helt optimala färglösaren, men jag tar gärna det extra jobbet då risken att skada kåpan är obefintlig.

När färgen tagits bort och kåporna tvättats var det dags att grunda dem med Tamaiyas grundprimer. Tomma toarullar inklämda i lokkåporna fungerar som utmärkta hållare som gör att man undviker att få en massa färg på sina händer när man sprutar färgen på modellen.


Lokkåporna strippade på lösa detaljer.


Ett bad i T-röd för att lösa originallackeringen.


Färgen borttvättad. Grundmålningen klar.

Efter det att kåporna grundats var det dags för den gröna färg som förebilden har. Jag gjorde en egen blandning med hjälp av Tamaiyas färger. Förebilden är relativt mörkgrön med en svag blå nyans. När man blandar färg själv måste man sprutmåla om och om igen och låta färgen torka för att se slutresultatet av blandningen. Färgen ändrar nyans efter den har torkat. Det är ett mycket tidskrävande jobb för att få en färg som stämmer med förebilden!

Även till de grå detaljerna på modellerna så valde jag att blanda Tamaiyas färger för att få fram den rätta gråa nyansen. En fördel med att använda sig av blåmålade Rc lok är att dess boggier redan har den riktiga grå nyansen som man är ute efter, således slipper man montera isär dessa för omlackering.

Efter att de gråa partierna hade målats fick jag maskera och måla den vita randen ovanför förarhytten. Tidigare har dessa ränder funnits med på dekalarket till modellen, men i detta fall så Janna frångått detta, vilket är en miss. Man har utlovat att i framtida dekalpaket skall detta följa med.


De fyra loken målade i grönt, grått med den vita randen.

När väl modellen är målad så kommer jobbet med att montera dekalerna. På den här modellen var detta ett synnerligen pilligt jobb. Dekalerna i sig är mycket stora och ställde sina krav vid appliceringen. För första gången använde jag mig av Microsol för att mjuka upp dekalerna efter de har blivit applicerade. Detta skall hjälpa till attgöra så att de ser ”målade” ut istället för ditklistrade. Efter att man har applicerat Microsol måste man låta modellen torka i 24 timmar. Vid detta skede är dekalerna mycket ömtåliga och går väldigt lätt sönder.

Eftersom dekalerna var så stora ställde de till med vissa problem när de skulle monteras över exempelvis dörrar. Eftersom ytorna är ojämna så vill dekalen gärna vecka sig. En del av dessa veck avhjälptes genom användandet av Microsol, men inte alla.


Dekalerna monterade på lokkåporna.

Med alla dekaler på plats så var det dags att klarlacka modellerna. Detta hjälper till att dölja bärfilmen av dekalerna. Projektet avslutades med att modellerna lackades sidenmattade för att ta bort den blanka ytan. Här stötte jag på problem då Tamaiyas egna klarlack angrep dekalerna. Dessa tålde inte spritbaserade lacker. Efter efterfrågningar på Modellrallarens forum fick jag tips om vattenbaserade klarlacker. Panduro Hobby har sådana vid namn Ocean Lack. Dessa kan fås till rimliga priser och gick att späda tillräckligt så de kunde användas tillsammans med färgsprutan. Ändå var jag tvungen att spruta ett tunt snabbt lager för att binda dekalerna. Verkar som de suger åt sig vätan och börjar skrynkla sig även med vattenbaserade lacker, dock inte i närheten så mycket som när spritbaserade lacker användes.

Som en del av er läsare förstår så testar jag alla färger och material innan jag använder dom på modellerna. I mitt fall hade jag en gammal lokkåpa som fick tjänstgöra en sista gång som försökskanin. Färger sprutades på denna, dekaler monterades och lackeringen testades. På detta viset kan man upptäcka om man får oönskade effekter innan man använder metoden på sin modell. Detta besparar många tråkiga minnen om några färger eller lacker skulle reagera reagerar mot varandra.

När modellerna är färdiglackade påbörjades arbetet med att montera tillbaka alla lösa smådetaljer. Det är ungefärligen 50 delar per lok så man får ha lite tålamod, ett arbete som tog ungefär en timme per lok.


Fyra stycken färdiga lok.

Byggtiden för dessa fyra lok är åtskilliga timmar. Så många timmar att jag inte orkar räkna har passerat sedan projektet inleddes. Man kan dock spara en del tid när man har en viss serieprodukion, framför allt vid sprutboxen då sprutan redan är laddad och klar med färgen. Jag får säga det var kul att göra flera lok samtidigt och detta är något jag kan tänka mig göra flera gånger!


Det färdiga resultatet efter åtskilliga timmars arbete.


En prydnad på anläggningen!

Ytterligare ett Rc-lok pryder nu min och ytterligare tre andras banor. Nu återstår bara jobbet med att märka om några vagnar med texten Connex, så har man ett förebildsriktigt tågsätt att trafikera banan med. Några blå sextiotals vagnar står på kö för detta projekt, det återstår bara att finna dekalerna till att göra detta, men det är ett annat projekt!