Håkan Y arbetar vidare med att skapa liv på modelljärnvägen även i mörker. I denna artikel visar Håkan hur man kan ljussätta ett stadshus.

Ljus på banan är något man aldrig kan få nog av. Eller hur? I detta projekt har jag satt tänderna i ett stadshus från Vollmer. Huset är ett vackert hörnhus på tre våningar plus vinden. Huset är i tegel med bottenvåning i sten/betong. Huvudingången är vid hörnan i vinkel.

Förutom det uppenbara med belysning inuti huset så monterade jag även en lampa vid huvudingången. För att åstadkomma detta fick jag borra lite i vissa detaljer och även se till att luften kunde strömma igenom plastdetaljen så lampan kunde kylas ner. Här nedan hittar du en bildserie på hur jag gick tillväga med konstruktionen av denna entrébelysning.

Lampan vid huvudingången monterad i den detalj som sitter ovanför porten.

Motstånd monterat. Man kan här även se
hålet för lampans ventilation.

Entrebelysningen testas för första gången.

Men först av allt måste alla inneväggar svartmålas för att undvika att hela väggen blir självlysande vid mörkerkörning. Jag har slutat att bygga plasthus utan att ha målat alla detaljer. Företrädesvis använder jag Humbrols matta färger och en pensel. Då huset i sig var en tegelfasad målade jag dessa bitar först i en ljusgrå färg, därefter med en rödbrun färg som tegel. I och med att den rödbruna färgen kan hamna med olika tjocka lager får man skiftningar såsom man ser i verkligheten.

En fördel med att måla alla delar i huset är att om man lyckas få limrester synliga vid fogarna kan man enkelt måla över dessa med färgen igen. Likaså kan man ”täta” en skarv för eventuellt ljusläckage.

Modellens insidor penselmålade med svart färg.

Resultatet av det målade teglet.

Låt oss återgå till ljussättningen av huset. Det medföljande arket med gardiner med mera klipptes ut och limmades dit på sina fönster. En del av rummen skall vara släckta varvid en svart el-tejp användes som maskering på insidan. Själva lampan vid ingångsporten dämpades i ljusstyrka med motstånd lödda inuti huset. Jag brukar försöka montera motstånd inuti husen för att slippa behöva tänka på detta när huset väl kopplas in under banan.

Man vill inte få för höga spänningar in till lamporna. Jag matar mina hus och lyktstolpar med 15V växelspänning. Huset provbelyses flera gånger under bygget för att hitta eventuellt ljusläckage mellan skarvar och springor, dessa tätas antingen med färg eller tejp. Det är viktigt att inte provbelysa huset i totalt mörker i rummet då det sällan är helt kolsvart under en mörkerkörning. Lyktstolpar och andra små ljuskällor på banan lyser upp en del. Detta kan göra att en vald lampa inuti huset verkar för svag när huset har placerats på banan.

Vill man ge sina hus mer liv så är både en utvändig målning och montering av belysning arbeten som ger mycket tillbaka. Tänk alltid på de små detaljerna, maskerade fönster och belysta delar av en modell, som porten i det här fallet, är det som skapar dynamiken på en modelljärnväg. Det finns inte en byggnad som inte kan ljussättas.

Ljussättningen på en modelljärnväg är något som utmanar ens fantasi. Varje modell jag packar upp och skall bygga får mig att fundera på vad jag kan skapa av denna. Denna modell kommer att göra sig ypperligt på banan och jag hoppas att projektet givit inspiration till egna ljussättningsprojekt!

Även skarvar mellan de monterade delarna målas svarta.

Huset tänt och visst gör det huset mer levande?

About The Author

Related Posts