Patrik Lindqvist har med hjälp av en sats från Jeco byggt om en T43 i likstömsutförande till en långsamgående växelströmsmodell. Tips och idéer för dig som vill göra samma sak.

När jag var en liten pojke på runt 9-10 år så fick jag en startsats av märket Lima, det var en underbar tid för en otroligt teknikintresserad liten pojke och trots att jag inte hade några växlar alls så kördes tåget fram och tillbaka och jag fascinerades av lampornas sken och ägnade mig åt att bygga tunnlar och släcka ner i rummet. Som de flesta av oss vet så är lampornas sken i Limas T43 rätt undermåligt, men jag hade inga andra referensramar.

För två år sedan återfann jag i vuxen ålder modelljärnvägsintresset och när jag nu kunde återförskaffa mitt barndoms första lok och dessutom kunde bygga om det för att passa den Märklin-anläggning jag valt att bygga så var saken klar.

Förutom Lima’s T43 lok och Jecos underrede för AC-drift så behöver man även ha lite lokfett att smörja kugghjulen, ett par koppel (jag valde märklins standardkoppel), lite lokolja för att smörja hjulen. Expoylim behövs för att fästa motorn och cyanoakrylatlim (s.k. snabblim eller sekundlim) behövs för att fästa allt annat som ska limmas och det är dessutom hemskt trevligt att jobba med då det hugger fast direkt.

I verktygsväg behöver man en liten rundfil, en vanlig fil (helst en lite mindre storlek), en vass hobbykniv, en avbitartång, lödkolv och en liten hammare.

Innehållet i lådan, i AC-varianten ingår en Roco 10738 digitaldekoder som jag gillar, särskilt rangerfunktionen där man via F3 kan få loket att gå med halva normala hastigheten vid samma utslag på köraggregatet som normalt.

Bygget påbörjas
Räkna med en veckas arbete för att färdigställa modellen om man har någon timme per kväll att sitta och pyssla, som med alla andra projekt ska man inte stressa för mycket utan låta saker och ting växa fram. (man kommer oftast på bättre lösningar efter man har sovit en natt)

Bygginstruktionerna är av god kvalite, däremot tyckte jag personligen att instruktionen för hur man ska göra med själva Lima-kåpan gott hade kunnat vara lite bättre. Första kvällen gick åt till att fila bort graderna ifrån mässingunderredet och boggiedelarna.

Andra kvällen gick åt till att montera boggierna och få till allt, jag hade inte så mycket tid. De massiva svänghjulen behövde jag använda en liten hammare till för att få på plats. Jag satte axeln på motorn på högkant mot en metallplatta, lirkade på svänghjulen så långt det gick och satte sedan en tång (för att axeln ska ju sticka ut på andra sidan svänghjulet) och hamrade lite försiktigt på tången.

Kåpan lossas genom att skruva loss skruven som låser fast den och sedan försiktigt trycka loss den från B-ändan. (det sitter två platpiggar som håller fast kåpan där) Gångbordet lossas genom att försiktigt dra (skruva lite på dom) buffertarna.

Lima bearbetning

Det är buffertarna som låser fast det nya Jeco underredet sedan. Kåpan är det bäst att limma fast i gångborden sedan man har gjort plats för motor m.m. och sett att allt passar (och att det går att lyfta bort kåpan utan för mycket våld)

Hjulsidorna lossas från Lima-boggierna med kniv och man får skära till dom lite, jag tog även med den större fjädern och limmade fast enligt bild, något som inte står i instruktionerna.

Dieseltankarna återanvände jag Limas, Jeco instruktionen tycker att man kan bygga nya i plasticard och det blir säkert snyggare (mer förebildlikt) om man är händig, men detta duger bra tycker jag. Instruktionen säger inte heller något om plogarna, men jag upptäckte att de går bra att lossa plogarna och skära till dom så att de passar. Viktigt med plogen i A-änden är att man måste skära ut utrymme i mitten på den för släpskon som annars slår i plogen och orsakar urspårningar.

Slutord
Jag är mycket nöjd med mitt tillskott till lokparken, dels för att det är mitt barndomslok (alla är vi väl mer eller mindre nostalgiska) och dels för att det har helt otroligt fina gångegenskaper. Gångegenskaperna härrör ifrån den fina katomotorn, utväxlingen som är precis lagom (loket går långsamt och rör sig som en tung diesel), de massiva svänghjulen och vikten. Hela loket väger i detta utförande 260g och det märks!

Smygkörningsegenskaperna är helt perfekta med dekodern som medföljer, man smyger långsamt, långsamt in och tar sina vagnar. Det som återstår att göra nu är att lösa belysningsfrågan, tänkte försöka hitta små glödlampor eller dioder som kan monteras direkt i kåpan.

About The Author

Related Posts