Under helgen 4:e och 5:e februari hade FREMO Norge en visning och demonstration i Oslo. Vi anlände till en kylig norsk huvudstad framåt 12-tiden på lördagen och en liten stund senare trädde vi in i Oslo Modelljernbanesenter där arrangemanget ägde rum.

Text & foto: Anders Wintzéus

Syftet var att visa hur man bygger och kör och därmed kunna intressera nya personer. Anläggningen bestod av ca 25 moduler och hade en längd på ca 30 modulmeter. Man genomförde korta körningar efter tidtabell som tog 20-25 minuter (2 modelltimmar). Vi var lite rädda att det skulle bli mycket ”Plywood Valley” dvs. moduler utan landskap. Till vår stora glädje visade det sig vara precis tvärtom. Det var mycket hög klass på landskap, byggnader, bilar och figurer med massor av scratch-byggen.

Efter att pratat om standarder, teknik, modeller och hus-/landskapsbygge i ett par timmar var det att dags vara med och köra. Vi fick som alla andra besökare prova på att agera både lokförare och stationspersonal. Fyra tåg var i drift och det var både tågmöten och komplicerade manövrar på stationerna. Intressant att det kan bli så mycket trafik på en relativt liten anläggning. Med mycket kamp och stor hjälp från arrangörerna lyckades vi genomföra vår del av körningen, dock ordentligt försenade.

Under eftermiddagen kom det fram lite idéer om att kunna köra moduler tillsammans med svenskar eftersom det är ganska aktivt på modulfronten i Sverige. Detta mynnade ut i en diskussion kring gränsmiljöer i olika former. Avslutningsvis övergick samtalet till en ”brainstorming” av hur man skulle kunna bygga fungerande moduler med teman där tågfärjor ingår. Denna del av diskussionen kräver ett eget reportage men det kom garanterat fram många kreativa lösningar.

Vid 17-tiden var det dags att säga adjö till våra värdar och avsluta besöket i Oslo med en middag i restaurangen på gamla Oslo Ø innan bussen tog oss hemåt. Vi kunde bara konstatera att det var längesedan vi hade haft så trevligt och lärt oss så mycket nyttigt. Just att vi och andra besökare fick en snabbkurs i tidtabellskörning och därmed kunde aktivt vara med i stället enbart titta på, gav mersmak. Dessutom blev vi bemötta på ett fantasiskt sätt, då alla var väldigt generösa och vänliga. Så vi hoppas på ett möte i framtiden. Kanske i Sverige?

F A K T A
En spårplan som visar mdulernas placering samt tidtabeller för trafiken som genomfördes under dagen finns sammanställt i en pdf-fil. Klicka här för att öppna filen (kräver Acrobat Reader).

Se mer om FREMO Norge på www.fremo-norge.org

About The Author

Related Posts