Att ett år kan gå så fort. Den 11 december var det återigen dags för årets upplaga av Hjulmarknaden i Stockholm
Den trevliga traditionen att få gå på Hjulmarknad i Blå hallen i Stockholms Stadshus en lördag några veckor före jul varje år upphörde förra året. Marknaden hade växt ur lokalen och arrangörerna flyttade alltsammans till Wasahallen på Djurgården. Anledningarna till att man inte valde att arrangera marknaden i denna lokal även i år är okänd för undertecknad, men att flytta hela marknaden till mässhallarna i Sollentuna tycks ha uppskattats av de flesta jag pratat med.
Första gången som marknaden arrangerades i Sollentuna
Nästan en timme innan marknaden öppnade så gick det att komma in i mässhallarnas stora inglasade ”gågata” som förbinder de olika hallarna med varandra. På det här viset behövde ingen stå utomhus och vänta i den bitande decemberkylan som belägrat huvudstaden. Det var också enkelt att komma hit, pendeltåg på nära gångavstånd och gott om p-platser är ingen nackdel när man vill locka många människor.
Gott om folk, men som synes ända utrymme att röra sig på
Det var som vanligt många som hittat till marknaden, trängseln kring de 122 borden var de första timmarna i nivå med det man kunde uppleva när marknaden fortfarande arrangerades i Blå Hallen, men den stora skillnaden var att här fanns det utrymme att röra sig i gångarna mellan borden, det har man verkligen saknat vid de tidigare marknaderna.
Kanske ett nytt lok till hjul? Mj-Specialisten var en av handlarna på plats
Flera mj-handlare och tillverkare fanns på plats på marknaden. Man anar Hjulmarknadens betydelse för mj-sverige, då de flesta småtillverkare väljer att presentera sina nyheter under just denna dag. I år kunde man se Entecs helt nya modell av elmotormotorvagnen XCo15 från Saltsjöbanan och Rimbo Grandes nya smalspåriga motorvagnar och godsvagnar.
Scandic Trains hade kanske allra flest bord
Modeller i all ära, men jag skulle tro att det var böcker som sålde allra bäst under dagen. Allt om Hobby fanns på plats med ”Modelltåg 4” och alla andra böcker man har i sitt sortiment, Museiföreningen Stockholm-Roslagens Järnvägar sålde den helt nya boken ”Lennabanorna” och den likaledes nya boken om personvagnar från 30-talet som getts ut av Stockholms Modelljärnvägsklubb hamnade nog i många av besökarnas kassar.
Svenska Tågwerkstäderna visar tågsimulatorn Trainz 2004
För de som inte föredrar att läsa om tåg utan vill vara lite mer interaktiva och själva styra handlingen så kunde man se demonstrationer av tågsimulatorerna ”Trainz 2004” och SJK:s helt nya ”Nässjö C”. De tillfrågade handlarna verkade nöjda med tillströmmningen av kunder och försäljningen, så det är kanske inte omöjligt att det blir en fortsättning i den nya lokalen. Hur man än gör så lär vi får se resultatet om ungefär ett år!
Så var det över för den här gången, blir det en fortsättning i
Sollentuna eller blir den en ny lokal på nytt nästa år?