Lars Kempe har tittat närmare på Märklins nya modell av E120.

Text & foto: Lars Kempe

Förebilden är Tyska Förbundsjärnvägarnas (DB) serie ”E120” som presenterades vid Transportmässan 1979 i Munchen. Det var det första loket med modern halvledarteknik och 3-fas-strömmotorer som drivande maskiner. Förutom ett okomplicerat byggsätt och låga underhållskostnader garanterade de en hög permanent dragkraft inom nästan hela hastighetsområdet.

Modellen kommer med 5-polig motor och högeffektsdrivning, en standard 37-serie drivning. De digitala funktionerna är: strålkastare, förarhyttsbelysning, signalhorn och accelerations- och inbromsningsegenskaper. Modellen är gjord helt i metall, både ramverk och kåpa (vikten ligger på hela 690 gram) och den känns solid med en fin finish.

Produktnummret är 37538 och modellen är en engångsupplaga. Det som är extra speciellt med denna Märklinmodell är sättet man programmerar loket! Man gör det med 6021 och man behöver inte ta av kåpan! Om man gör det i alla fall, så upptäcker man nästa nyhet: en ny typ av dekoder med NEM-kontakt.

Märklin skickar med ett instruktionshäfte på svenska. Ett tips: i ”mata in parameter” steg 4 så står det: Håll fast körreglaget i denna position och tryck samtidigt ”go”-tangenten. Om man läser den engelska instruktionen, så är instruktionen att hålla fast körreglaget först, därefter så trycker man på ”go”-tangenten. Detta fungerar bättre enligt mina tester.

Om man inte lyckas få loket i programmeringsläge, så gör om proceduren långsamt och med med distinkta tryck på 6021 från steg 1 igen.

De parametrar som finns tillgängliga är:
01 : Lok adress 01 – 80 adresser
02 : Minsta hastighet 01 – 63 steg
03 : Accelerations fördröjning 01 – 63 steg
04 : Bromsfördröjning 01 – 63 steg
05 : Toppfart 01 – 63 steg

Således kan man hålla på att trimma in parametrar ett tag och få olika egenskaper på loket som t.ex fin kryp körning ifrån start med lång acceleration och sedan en snabbare inbromsning mm. Det kommer att bli spännande att få testa dom nya mfx-dekodrarna med 128 fartsteg, 16 funktioner och en del annat! Dessutom kommer inom kort ”Mobile station” och ”Central station”, en test utlovas när de kommer ut på marknaden!


Hur går loket då? Med lite trimmande av parametrar så går loket finfint, bra krypkörning, stor dragkraft (ett snabbtest med 40 godsvagnar på plant underlag gjordes, loket klarar mera!) och tystare motorljud jämfört med en standard 37-serie drivning, speciellt vid start och inbromsning, detta beror antagligen på en högre motorfrekvens (pwm) ifrån dekodern.

Flera Märklin modeller med den nya dekodern är:
37316 Br 111 Ellok
37537 Br 120 Ellok

Jag vill tacka Harambee Hobby som lånat ut modellen för utvärdering, de har även mera information om loket, kontakta Harambee Hobby, tel:08-411-62 90.

Fakta

Artikelnummer: 37538

Beteckning: DB BR E120

Epok:IV

Skala:1:87 H0

Spårvidd:16,5 mm

Överdel:Metall

Chassi:Metall

Konstruerad:2004

Tillverkare:Märklin, www.marklin.de

Axelföljd: Bo-Bo

Strömsystem: Växelström (AC)

Digital: Levereras med ljuddekoder monterad

Kraftöverföring: 5-polig motor med kuggar

Rek.pris: 2658 kr, Harambee Hobby, 1 augusti 2004

About The Author

Related Posts