Ända in i det sista var det lite oklart omkring några av de deltagande anläggningarna. Dessa var det som medverkade på utställningen.
Järnvägssällskapet
En klubb i Stockholm för den som är intresserad av modelljärnvägar i skala 1:160. Under flera år har man haft en anläggning uppbyggd i en lokal vid Mariatorget, men man har nyligen lämnat denna. På utställningen kommer man ha med två anläggningar.
Modulanläggning | N
Kommer visa upp en anläggning med moduler byggda av ett par av sällskapets medlemmar. På banan kommer man köra en mix av svenska och kontinentala tåg.
Rangerspel | H0/likström
Blanda vagnskorten och lägg upp dem i tre rader. Nu har du fått ditt uppdrag. Du, rangerförmannen, ska köra loket med vagnarna över rangerpuckeln, koppla isär dem en och en och styra dem till rätt spår på rangerbangården. Lyckas du sätta samman tågsätten enligt korten? Ett roligt och enkelt exempel på hur man kan roa sig med modelljärnvägar.
Harambee Railfans
Ett gäng killar och tjejer som brukar träffas på Harambee Hobby ungefär varannan månad för att utbyta erfarenheter inom mj-hobbyn. De tolv är Märklinister allihop.
Mittelwald | H0/växelström
Anläggningen man kommer att visa är en Nochlayout som heter Mittelwald, storlek 200×120 cm med Märklinräls, den visades även på Hobbymässan i höstas. Gruppen byggde upp den under hösten 2003 med målning av räls, husbyggen mm.
Digital demoanläggning | H0/växelström
En anläggning som visar hembyggen och funktionen hos en digital kran.
Olle Frykmo
Skultuna station – en mellansvensk modelljärnväg | N
Olle Frykmo har byggt en modelljärnväg som försöker fånga ett koncentrat av miljöer och landskap från Mälaren upp till de södra delarna i Bergslagen. I centrum finns Skultuna station, som på modellen fortfarande trafikeras av gods- och motorvagnståg. Ett genomgående tema vid bygget har varit att järnvägen skall vara en del i landskapet och inte helt dominera anläggningen. N-skalans mindre format har gjort detta möjligt.
De flesta modellerna, både hus och tåg är hembyggda efter förebilder från Mälardalen och Bergslagen. Stanna gärna upp en stund till när tågen har passerat stationen, då hinner du upptäcka de många små scenerna och detaljerna runt banan.
På utställningen visas också några pågående byggen av modeller och hus. Byggtips och mer information om modelljärnvägen hittar du på www.frykmo.se/mj
Spårvägssällskapets Modellsektion H0 1:87
Spårväg | H0
Små kurvradier och fina spårvagnar kommer du kunna studera i detalj på denna sju meter långa modulanläggning. Modulanläggningen består av 5 stycken moduler med stomme i trä, varav en modul helt ny, kom och se premiärturen. Här kommer man även att under vissa tider kunna provköra spårvagn. Sammanlagt kommer 4 spårvanar att rulla i trafik samt vår lilla verklok eller ”rangerlokomotiv”.
Landskapsbygge
Man kommer visa exempel på hur landskap på en modelljärnväg kan byggas. Praktiska tips och demonstrationer! Christian från SSS-S Juniorsektionen bygger hus, träd m.m, bygge på modul kan förekomma.
Bildgalleriet
I bildgralleriet kan du se på bilder från våra senaste byggkvällar ute på Djurgården, men även bilder tagna i Norrköping och Mariefred.
Under de två dagarna kommer man även kunna söka medlemskap i SSS (Svenska spårvägssällskapet) och har man åldern inne finns även stora chanser att komma med i Juniorsektionen och bygga på sällskapets modellanläggning.
Modellrallaren
Modellrallaren kommer även finnas representerad bland anläggningarna på utställningen. Inför utställningen har vi byggt upp en modelljärnväg som vi valt att kalla ”Velandets Järnvägar”.
Velandets Järnvägar | H0/likström
En demonstrationsanläggning där du inte bara får titta på tågen utan också bli lokförare och testa den senaste digitala tekniken från Roco. Fyra stycken lokförare kan samtidigt köra på spåren oberoende av varandra.
Anläggningen har en fiktiv svensk förebild och kommer under helgen trafikeras med allt ifrån Rocos svenska startsatslok till Heljans modell av Kustpilen.
Projektet sponsras delvis av Rocos svenska generalagent Jeco AB.
Per Nilsson (visas under lördagen den 22 maj)
Waldviertelbahn | H0e
Ett exempel på att en hel modelljärnväg inte behöver ta speciellt mycket plats. En komprimerad smalspårsanläggning med förebild från Österrike.
Patrik Misesenberger (visas under lördagen den 22 maj)
Bruksbana | H0e
Patrik har gjort en liten anläggning baserad på temat industri och smalspår, notera alla detaljerna på de små loken och vagnarna.
Urban Fredriksson (visas under söndagen den 23 maj)
Trädgårdsjärnvägar | LGB
Det här är ett exempel på stora lok och vagnar som är gjorda för att tåla användning utomhus i nästan alla väder. Det finns andra tillverkare än LGB också, det gemensamma är att spårvidden nästan alltid är 45 mm. De drivs på samma sätt som modelljärnvägar avsedda för inomhusbruk med aningen högre spänning.
I LGBs fall är skalan nominellt 1:22,5 vilket motsvarar en spårvidd på exakt 1 meter, vilket bland annat förekommer på smalspårsjärnvägar i Schweiz och Tyskland. Men eftersom man också har förebilder från andra spårvidder är skalan ofta justerad lite grann för att passa spårvidden 45 mm. _
Det som Urban har med sig är förebilder från mindre industrijärnvägar, detta för att han ska kunna få plats med något som går att köra med inomhus. (Större LGB-lok kan vara 75 cm långa och väga mer än 4 kg.) Kostnaden för så här stora saker behöver inte bli så stor eftersom man på samma yta får plats med färre lok och vagnar och mindre mängd räls än i en mindre skala.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.