Denna artikel är en del i en serie med artiklar av Håkan Y om hur man kan fixa ljussättningen på sin modelljärnväg. Denna gång är objektet i fokus en containerkran ifrån Vollmer.

Efterforskningar på internet gjordes för att hitta information huruvida dessa kranar är riggade med belysning. Inte helt oväntat så fanns det mer eller mindre belysning överallt på dom. Starka lampor som skulle lysa upp undertill så man såg tågen, lastbilarna och annat på marken tydligt. Därtill lampor som skulle lysa upp för personalen som jobbade på själva kranen.

Jag valde att skapa den belysningen som lyser upp marken undertill. På bilder jag hittade på internet kunde jag se att man exempelvis hade monterat flera starka lampor undertill själva huvudbalken. Detta blev även mitt val.


Tråden dragen i ena benet

Eldragningen gjordes i de tomrum som existerar i själva benkonstruktionen. En pol i vardera ben. Ett krav jag hade var att kranen i sig inte skulle behövas permanentmonteras på banan i avseende med kabeldragningen. Kranen i sig skall ju stå på skenor vilket gav mig en utmärkt strömkälla.


En rälsbit som tråden lötts fast vid limmas på plats under kranens vardera ben. Trådarna på bilden fixerade skenan vid limmningen

Istället för de medföljande plastskenorna använde jag mig av vanlig räls. Under kranbenen limmade jag dit räls likaså. Den räls som kranen skall stå på, monteras med omkring 1mm för stort spann. Detta gör att det blir en spänning när man placerar kranen på de räls som monterats på anläggningen.

Skenornas profil och spänningen i konstruktionen gör att kranen ”hakar” ihop sig med skenorna som är monterade på marken. På detta sätt har jag fått en containerkran som är löstagbar, men också flyttbar längsmed skenornas hela längd.


Kretskortet tillskuret för att passa utrymmet under huvudbalken på containerkranen


Lampor ditlödda på kretskortet


För att förenkla kabeldragningen bryggar jag över strömmen på kopparbanorna på kretskortet


Slutligen målas kretskortet svart

Som grundplatta för lamporna valde jag att använda mig att ett labbkretskort. Åtta 16v lampor monterades dit. Dessa matas sedan med 15v växelspänning vilket ger ett lagom sken och ökar livslängden på lamporna. Skulle nu en lampa gå sönder så resulterar det inte i att de andra lamporna slocknar.


Kretskortet sammankopplat med kablarna som gått igenom kranens ben

Denna containerkran kommer att dra till sig blickar och har även ett syfte eftersom den lyser upp den yta där containers och trailers hanteras såväl på dagen som på natten. Våra arbetare som sköter denna kran kommer inte få några problem med att se vad de sysslar med.


Se det lyser! Kranen har nu kopplats in på anläggningen


Ingen skall behöva arbeta i mörker i fortsättningen

Slutord
Jag hade inte alls tänkt montera belysning i denna kran när jag köpte den. Jag kunde dock inte låta bli när jag såg möjligheterna. Resultatet blev en snygg kran som får en extra effekt vid mörkerkörningarna. Detta projekt kommer dessutom att spara mig åtskilliga hundralappar i och med att jag inte behöver lysa upp bangården med strålkastare ifrån Viessmann.

Man får blodad tand ju mer lampor man monterar på sin bana. Syndromet kan säkerligen liknas med glada familjer och deras iver att montera mer och mer lampor på sitt hus inför julen. Men personligen tycker jag det att en snygg bana som har en bra och snygg belysning blir otroligt mycket snyggare att titta på i mörkerkörning. Suseffekten ifrån besökare är som störst när man släcker ner och tänder upp sin bana! På återseende!

About The Author

Related Posts