I min strävan att utöka min lokpark till att innehålla mer än ett par av Roco:s Rc-lok har jag införskaffat mig en byggsats av Ma-loket ifrån Jeco.

Av: Håkan Y

Då jag dagligen kör förbi Kvillebangården i Göteborg händer det att man får se en hel del roligt. Att man får se ett Ma-lok i brun målning är inte helt vanligt och och detta har kittlat intresset. Dessa är visserligen märkta TGOJ, men med fyrkantiga fönster och de har tidigare varit SJ:s ägo.

Jag kommer att bygga SJ:s version av loket. Dessa finnes visserligen ej längre, men det är en sådan jag vill ha. En förfrågan lades till en butik i Stockholm hurvida det var möjligt att uppbringa denna modell. Enligt lagerstatus var de slut. Jag fick beskedet att det var möjligt att plocka ihop en byggsats till mig. En defekt i kåpan i form av ett litet hål hade gjort att denna ej hade sålts.

Blev erbjuden av de nya gallerplogarna istället den typ enligt ovan bild.

Hålet i kåpan avskräckte mig inte och en order lades inklusive de nya gallerplogarna. Det första jag gjorde var att inventera att alla delarna var med. En del småsaker saknades och detta rapporterades. Några dagar senare fick jag de saknade delarna. Slarvigt av Jeco kan man tycka, i synnerhet då det saknas några detaljer i den T44:a jag också har köpt.

Efter inventeringen så började jag testmontera loket för att testa det maskinella. Boggier och motor monterades med kardanaxel till boggierna. Ihopskruvning av modell och testkörning först analogt och därefter digitalt. Inget snack om saken. Modellen går som en dröm och kommer bli en riktig arbetshäst på banan. Av de tolv hjulen har nämligen fyra slirskydd. Skall mycket till för att få detta loket att slira.

Detta hände för ett halvår sedan. Tiden går och nu var det dags att fortsätta bygget!

Efter funktionstest är det dags att börja fila bort gjutskägg ifrån alla detaljer. Därefter borrades ca 65 hål upp för montering av diverse krimskrams. Inga större svårigheter då vitmetallen är mjuk att arbeta med och alla hålen är förkörnade i kåpan.


Kåpa, underrede samt boggier


Boggie med gjutskägg


Gjutskägg bortfilat på boggie


Pantografer och isolatorer monterade på kåpans tak


Förarhytt testmonterad, den andre ligger löst brevid

Förarhytter ihoplimmade


Borrning för vindrutetorkare


Testmontering av vindrutetorkare


Testmontering av bromsslangar

Som jag nämnde tidigare fanns det en gjutdefekt i kåpan i form av ett litet hål som synes på nedan bilder. Detta hål skall spacklas upp. På insidan limmade jag dit en bit hårdplast med super attack lim. I nästa del kommer spackling och slipning ske.


Hårdplast ditlimmad vid gjutdefekten


Tittfönster får råttorna ombord?


Provkörning av loket innan borrningar och slipningar påbörjas

Slutord

Ja vad kan man säga. En bra byggsats med god passform. Hög detaljrikedom med bra finish. Fantastiska gångegenskaper och otrolig styrka. I digitaldrift med lastavkännande dekoder går loket som en dröm. Detta kommer bli en av mina favoriter på banan att köra med. Skarvdunket blir extra markant på grund av lokets fenomenala vikt.

Inga egentliga svårigheter uppstod under denna del av bygget. Finns absolut ingenting att anmärka och det är en fröjd att inte behöva bygga smådelar själv. Mer om detta kan du läsa i min artikelserie om bygget av Modellproduktions modell av dieselloket typ Z68.

About The Author

Related Posts