Under hösten har Rivarossi kommit ut på marknaden med en sats bestående av tre ”uppdaterade” svenska flisvagnar. Jocke har tittat lite närmare på de nygamla vagnarna.

Text & foto: Jocke Sannagård

Efter Lima-gruppens konkurs och Hornby Internationals övertagade var det länge tomt på både skandinaviska och svenska nyheter, men under året som har gått har det kommit flera norska modeller och nu är det alltså även dags för de första svenska nyheterna.

En stor skillnad mot tidigare är att vi förmodligen inte kommer få se några nya svenska modeller i en kartong märkt ”Lima”. I den nya koncernen är det varumärket ”Rivarossi” som de skandinaviska modellerna sorterar under. Den vagnssats som man nu har kommit med aviserades för omkring ett år sedan. I samband med detta presenterade man även planerna på att även göra en sats med tre Gre-vagnar, men denna har ännu ej nått någon butik och det är oklart när det kommer att ske.

Vad är det då som Rivarossi har levererat? Det rör sig som sagt om en sats med tre flisvagnar märkta Fb-u. Det är i grunden en modell som funnits med i Limas sortiment under många år, men modellen är omarbetad på flera områden. Vagnarna i den nya satsen har framför allt mer genomförda detaljer. Stag och räcken har  monterats på vagnen och inte gjutna direkt på vagnkorgen som hos den tidigare modellen (se bild nedan). En funktionellt viktig förändring är det att man monterat kulisstyrning och NEM-koppelfickor, en självklarhet på modeller idag.

En miss på modellerna är att man märkt dem Fb-u trots att det modellen avbildar Fb. Den senare vagnstypen utvecklades av SJ i slutet av 50-talet för de omfattande transporterna av spån från framför allt olika sågverk till pappersbruk. Vagnstypen levererades som Lu, men litterades om till Fb efter 1967. Skillnaden mellan de båda vagnstyperna är framförallt att Fb-u har högre vagnssidor än Fb.

De tre vagnarna i satsen har nummer 74 SJ 601 8172-5, 74 SJ 601 8035-3 och 74 SJ 601 8102-8, alla tre stämmer överrens med förteckningen över SJs Fb-vagnar, enligt inlägg på Stinsens forum. Slarv eller okunskap gjorde att det tyvärr blev ett ”-u” för mycket i märkningen på modellen. Kanske kan man hoppas att Rivarossi även kommer med modeller av vagnstypen med märkning före 1967 då den hade littera Lu och andra vagnsnummer.



En trevlig detalj på de nya modellerna är att de levereras med lastattrapper, en bit cellplast som täckts med sågspån. Attrappen fyller hela vagnen och det är således ”flis” även innanför de öppningsbara tömmningsluckorna, på vagnarnas båda långsidor. Effekten av lasten är mycket tilltalande och ger vagnen ett realistiskt uttryck.

De nya vagnarna i satsen har lackats i en väldigt ljust brun nyans, det märks tydligt när man placerar vagnen intill den Fb-u som Lima kom med för omkring tio år sedan. Den senare vagnen levererades ”patinerad”, resultatet var kanske inte helt lysande, men modellens mörkbruna grundfärg gör att vagnen inte ser ut som att den kommer direkt från vagnsfabriken, vilket är fallet med vagnarna i satsen från Rivarossi. Vill man ha en modell som ser ut att ha rullat i många år krävs således en hel del patinering.

Det är trevligt att Rivarossi äntligen har hittat ”tillbaka” med modeller för den svenska marknaden, förhoppningsvis fortsätter man leverera uppdaterade ”gamla” modeller från Lima och kanske även en och annan nyutvecklad modell framöver.

Modellfakta
Rivarossi 6076 – Sats med 3 flisvagnar Fb-u
Rek.pris: 695 SEK
Hemsida: http://rivarossi.hornbyinternational.com/

About The Author

Related Posts