Den 4 – 9 februari 2010 arrangerades den stora leksaksmässan i Nürnberg. Det är en årligen återkommande fackmässa där tillverkare, distributörer, återförsäljare och media möts för att visa och titta på kommande nyheter under året.

Mässan omfattar alltifrån plastbollar och dockkläder till radiostyrda flygplan och modelltåg. För första gången fanns Modellrallaren på plats för att rapportera från mässan. Tekniken fungerade inte riktigt som det var planerat och rapporteringen direkt från mässan kom därför endast att utgöras av nyheten att ACME planerar att göra en modell av Green Cargos nya Re-lok. Mycket av nyheterna hade redan innan mässan avslöjats på diskussionsforum och direkt av tillverkarna själva. En del av dessa har vi redan skrivit om, en del andra kommer presenteras på Modellrallaren inom kort. Nu har vi dock sammanställt ett bildreportage som inte bara fokuserar på nyheterna, utan även lite mer av det man kunde se i hall 4A, där modelltågen var i fokus.

De flesta stora mj-tillverkarna hade med sig egna anläggningar där företagets modeller kunde visas upp i rullande skick. Anläggningarnas utformning varierade, exemplet ovan är från Brawas välarbetade anläggning med ett varierande landskap och många tåg igång. Ett exempel på en enklare anläggning hittade man i Hornbys monter (bild nedan).

Några av de största montrarna hittade man hos Märklin/Trix/LGB och Roco/Fleischmann. De båda företagsgrupperna hade även med sig flera olika anläggningar.

Märklins monter låg centralt i hallen och var under mässan välbesökt. Det är ett stort varumärke i branschen och man har många återförsäljare i Tyskland och övriga världen. De flesta av årets nyheter visades upp i montern. Enligt mässbesökare som varit med tidigare så brukar Märklin visa upp prototyper på kommande modeller, men i år var det i många fall endast bilder på de nyheter som väntas under året. Kanske ett resultat av en mer begränsad budget?!?.

I en annan del av hallen hittade man Roco/Fleischmann. Man fortsätter att producera modeller i H0 under varumärket ”Fleischmann” men i montern var det tydligt att det är Roco som gäller för H0 och Fleischmann för N. En stor nyhet för året är att man nu även börjar producera byggnader i både H0 och N-skala. Det handlar om laserskurna byggsatser och först ut är en jättesatsning på de byggnader som man kan hitta vid en kolgruva.

Laserskuret är modellen när det gäller byggnader till modelljärnvägen. Både de etablerade tillverkarna av husbyggsatser och andra tillverkare börjar i allt högre grad bygga upp ett sortiment av laserskurna byggnader. Noch som under hösten 2010 ska introducera sina husbyggsatser som är laserskurna i kraftig kartong ser en stor framtid i detta produktsortiment. Sedan tidigare producerar man en del laserskurna landskapstillbehör och den nya satsningen innebär även att man kommer börja tillverka laserskurna järnvägsbroar. Även Roco/Fleischmann är en ny aktör på området ”byggnader”, men när man nu tar steget in på denna marknad så gör man det rejält. Nyhet under året är en serie byggnader med koppling till tyska kolgruvor som kommer i modell i både H0 och N. En tillverkare som håller fast i gjutna plastbyggsatser är Vollmer. Under året kommer man bland annat med en modell av en snabbmatsresturang från McDonalds. Med tanke på hur verkligheten ser ut så är det väl en modell som man får anse inte får saknas på någons anläggning.

Det är inte bara de stora ”drakarna” som visar upp sig på mässan, man hittar även en del små och lite större producenter från Sverige, Norge och Danmark. En ”trend” bland dessa tycks vara att man vill växa utanför det egna landet. Norska NMJ som för ett par år sedan inledde sin storsatsning på svenska person- och godsvagnar presenterade förutom flera nya skandinaviska modeller även ett omfattande program av lok och vagnar från länderna på Balkan. Hos Hobbytrade kunde man se smakprov på det omfattande programmet av tyska tvåvåningsvagnar, nederländska Hbis-vagnar och en kommande satsning på schweiziska postvagnar. Helajn visade upp en del av alla de lok man gjort för den brittiska marknaden i skala 1:76 (00). ”Hemmamarknaderna” fortsätter dock vara viktiga för flera av producenterna, hos NMJ var den stora nyheten att man planerar för modeller av norska snabbtåget BM73 i flera olika utföranden och hos Hobbytrade kunde man se den nyligen utgivna modellen av det danska ångloket typ S. På mässan kunde man även hitta Motorart från Göteborg som har en del entreprenadfordon i H0 i sortimentet och danska Epokemodeller som tillverkar figurer, landskapsdetaljer och en del byggnader till modelljärnvägen.

Buschs nya satsning på smalt smalspår i H0 med spårvidden 6 mm väckte en del uppmärksamhet. Man planerar att ta fram ett helt sortiment av olika små industribanelok och vagnar, framför allt avsett för små gruvbanor, men med lite fantasi kan loken och vagnarna även användas i andra sammanhang. Liliput visade upp den nya smalspåriga (H0e) österrikiska lokomotorn som man sedan tidigare aviserat, det ser ut att bli en riktigt trevlig liten modell. Man har även planer på ett större modernt diesellok i H0e, men tyvärr fastnade inte plastkåpan till denna modell på bild.

Marknaden för landskapstillbehör tycks aldrig sluta att växa, i dubbel bemärkelse. Det finns idag ett otroligt stort utbud av olika plantor och växter från en uppsjö av olika tillverkare. Ledande på området tycks Noch och Busch vara. På mässan hade man montrarna alldeles intill varandra. Den förstnämnda tycks satsa på framför allt laserskurna byggsatser av grönsaker och andra plantor medan Busch framför allt levererar gjutna plastbyggsatser av det man hittar i trädgården. De olika små dioramorna som man visade upp i sina montrar visar vad det går att åstakomma med de material som finns på marknaden idag. Det är dock inte bara växter som skapar en miljö på modelljärnvägen. Inför årets mässa blev det klart att mj-elektronikföretaget Viessmann köpt plastbyggsatstillverkaren Kibri. De båda företagen delade monter och man kunde se en del exempel där Viessmann medverkat till att göra Kibris modeller mer ”aktiva”. Faller fanns på plats och visade upp flera dioramor där årets nyheter presenterades. Bland annat kunde man hitta kajkanter och husbåtar bland det nya för året.

Allt mer persontrafik sker idag med motorvagnar och naturligtvis syns det även hos mj-tillverkarna, alla har någon eller några moderna motorvagnar i sitt sortiment. HAG, Vitrains, Piko och Arnold var några av de företag som visade upp moderna motorvagnar som ska komma under året.

Fordon i skala 1:87 är för många en hobby i sig. På mässan fanns många av de stora modellbilstillverkarna och även en del som är lite mindre. Mesta svenska nyheten var kanske prototypen till NEOs kommande modell av SAAB 900 Cabriolet i H0. Vid förra årets mässa presenterade man planer på en mängd olika svenska bilmodeller i H0, men sedan dess hade planerna förändrats och man hade nu valt att fokusera på just SAABs cabriolet. Hos Brekina kunde man se det breda sortimentet av bilar i H0 som nu omfattar ganska många klassiska modeller från framför allt Volvo men även SAAB och i Herpas monter fanns bland annat en modell av en lastbil från norska speiditionsföretaget Bring. Motorart fortsätter att undvika moderna svenska personbilar i H0 trots att man tillverkar dem i större skalor, men man visade i alla fall upp en kommande modell av en hybridstadsbuss från Volvo i H0. Wiking fokuserade stort på sina radiostyrda modeller i H0 medan systerföretaget Siku fortsätter att ta fram ”leksaksmodeller” i H0. Bland årets nyheter tycker jag en skogsskördare från John Deere utmärker sig, tydligen har man sedan tidigare även en skotare i sortimentet. Tyvärr har modellerna ett utförande som gör dem ointressanta för många modellrallare, grova delar och saknade detaljer, men gömd långt inne i en skog så kanske…

Stora modeller tycks vara populära på kontinenten. Lenz som inledde en satsning på skala 0 för ett antal år sedan har nu ett ganska brett sortiment av modeller och man fortsätter att lansera nyheter i denna skala som för de flesta är alldeles för stor för att rymmas hemma i lägenheten eller villan. En ny bekantskap för mig personligen var KM1 som tillverkar modeller i skala 1 (1:32), otroligt snygga modeller som tar riktigt mycket plats!

En skala som känns mer hanterbar är då TT (1:120). Det är en skala som jag tror är relativt okänd i skandinavien och utan några serietillverkade nordiska modeller så lär det fortsätta vara så, trots att det känns som ett ganska bra alternativ till både N och H0. På mässan hade Tillig en ganska stor anläggning i TT, men modeller kunde man även hitta hos Kuhn.

Figurer är också ett område som aldrig tycks sluta växa. Preiser är marknadsledande och hade en stor monter är man visade upp nyheter och produktsortiment, både individuellt och utplacerade i flera riktigt snygga dioramor, men man kunde även se hur man går tillväga för att ta fram nya modeller. Noch har också blivit en stor aktör på området och visade bland annat upp en serie med tågpersonal från olika länder. Än så länge fanns det ingen svensk sats, men väl en med förebild från Danmark. Den lilla danska firman Epokemodeller visade även upp en hel del figurer och tillbehör i H0.

Fartyg i skalor som passar på modelljärnvägar har tidigare inte varit så uppmärksammat, men Artitec fanns naturligtvis på plats och visade upp sitt lite äldre lastfartyg. Det är ingen nyhet, men en modell som är tillräckligt snygg för att visa upp ändå. Inte heller Fairwind från Deans Marines är någon nyhet för året. Modellen kom för några år sedan, den är dock inte i skala 1:87 utan i 1:96, om denna skillnad i skala går att se på en modelljärnväg hoppas jag få möjlighet att undersöka närmare under våren.

Har du inte fått nog av Nürnberg så rekommenderas följande webbplatser där det finns ännu mer att se och läsa:

Mo87.de

Riktigt bra rapporterat om framför allt fordon i skala 1:87, helt i klass med vad de tyska tidningarna kan åstakomma.

Scale87.de
Riktigt mycket bilder samlade på ett enda ställe, men lite svårt att orientera sig om vad det är man ser, kan vara ett bra komplement till andra informationskällor.

About The Author

Related Posts