Inget lok har orsakat så många diskussioner såsom Heljans F1200. I denna artikel skriver Håkan Y om sina personliga erfarenheter av detta lok. Egentligen var det Håkans avsikt att skriva en riktig testartikel om denna modell, men av olika anledningar blev det istället en artikel om hans erfarenheter av långväntan och brustna drömmar.

Av: Håkan Y

Jag vill understyrka att detta är mina erfarenheter av F-ångloket ifrån Heljan.

Det hela började år 2003 när Heljan bjöd in ett antal mj-föreningar i Sverige till ett besök hos Heljan. Under detta besöket som var mycket trevligt diskuterades hur företagets framtid på den svenska marknaden skulle utvecklas. Konkret innebar detta att vi som hälsade på fick chansen att önska oss modeller vi ville se på marknaden. Flertalet modeller nämndes såsom T21, F-Ångloket, 30-talsvagnar, med mera.

När väl Heljan sedan annonserade ut år 2005 att man hade för avsikt att tillverka F-Ångloket i en Guldversion och diverse standardversioner var mitt beslut enkelt. Guldloket skulle det bli. Helt klart mitt dyraste köp på den tiden och även till dagens datum. 4.000 kronor skulle guldklimpen kosta, men det fick det vara värt. Jag hade dessutom en personlig relation till detta projekt eftersom jag själv var med på Heljans inbjudan. Utöver detta så hade jag alltid velat ha ett större svenskt ånglok. Det lockade mig också att guld versionen skulle släppas ut på marknaden några månader före standardversionen.

Tiden gick, utlovat leveransdag passerades, vilket inte var helt oväntat. Bilder på provgjutningar av modellen såg lovande ut och det verkade som vi skulle få ett riktigt fint lok ifrån Heljan. Förväntningarna växte och väntan var olidlig lång.

Så hände det, nyheten baserades ut att den danska versionen av modellen, DSB typ E, hade släppts ut på den danska marknaden. Detta skedde år 2008 om mitt minne stämmer. Nu kan det inte vara långt kvar tills jag skulle få min modell, tänkte jag. I slutet av 2008 började nyheterna spridas att de första svenska Guldmodellerna hade släppts ut. Jag kontaktade min hobbyhandlare, som inte kunde ge mig något besked när mitt lok skulle komma.

Snart stog det klart för mig att modellerna pytsades ut på marknaden. Vad värre för mig var är att standardversionen också såldes, vilket var det första brutna löftet ifrån Heljan. Man hade ju gått ut med information om att guldmodellerna skulle levereras först. En av anledningarna till min förhandsbetalning.

Detta i sig var väl inte så farligt, retande möjligen, men så länge min modell kom och höll god kvalitet så skulle detta snabbt vara bortglömt.

Nu började man läsa i forumen om alla problemen med modellen. Man kunde också läsa att många är helt nöjda med sina modeller. Modellen verkade onekligen hålla ojämn kvalité. Oroväckande, men ändå tänkte jag att Heljan måste ju veta om detta nu och åtgärda felen på kommande modeller.

Tiden gick, och det hela föll nästan i glömska. Först i Juni 2009 anlände min modell. Detta är då över ett halvår efter att de första modellerna levererades till marknaden. Glada tider tänkte man och hämtade ut sitt lok samma dag. Samma dag synade jag loket inför provkörningen och nog såg det vackert ut! Väl värt sin väntan tänkte jag. Men för mig skall ett lok inte bara se bra ut, utan det skall också prestera bra på banan. Efter kortare tids provkörningar kunde jag konstatera att krypkörningsegenskaperna var värdelösa. Främre löpboggien spårar ur i första bästa kurva. Urspårningen av löpboggien åtgärdade jag enkelt själv med hjälp av en blytyngd. Gångegenskaperna skall bli bättre efter en inkörning enligt utsagor på diverse forum.

Så en inköring på flera timmar planerades och modellen fick gå på halvfart medan jag tittade på TV. I varje reklamavbrott besökte jag anläggningen för att se hur det hela framskred. Redan i första avbrottet noterade jag att loket hade spårat ur i en kurvväxel (Peco). Detta åtgärdades och loket tuffade på flera varv utan problem. I nästa reklamavbrott var loket urspårat igen på samma ställe. Denna historia upprepades några gånger, varav jag började studera problemet i närmare detalj.

Detta var vad jag fann:

Vobblande drivhjul
Loket balanserar på det mittersta drivhjulet

Detta var ingenting jag kunde åtgärda själv. Ett löfte jag gjorde till mig själv var att oavsett hur bra loket såg ut, så om det inte gick bra skulle det returneras. Loket lämnades in för reparation i juni 2009. Utöver det vobblande hjulet och balanseringen på det mittersta hjulet rapporterades andra småfel som felmonterade räcken, avbruten vindskydd med mera. Dragkraften var också en punkt som anmärktes.

Tiden går och min hobbyhandlare får ingen information hur reparationen framskrider. Även min lokale handlare är trött på historien också. Slutligen skickar jag ett mejl till Heljan med förfrågan på hur det hela går. Detta skickades i oktober 2009 med ett svar om att reservdelar var beställda och skulle levereras till Heljan i november 2009. Väl i slutet av januari 2010 tröt mitt tålamod i denna historia och jag reklamerade mitt köp och fick mina pengar tillbaka.

För mig är Heljans hantering i detta ärende helt oacceptabelt. Ingen information går ut till kunderna om vad som händer. Av tre skickade mejl skickade fick jag svar på ett. Detta är också helt oacceptabelt. Det minsta man kunde gjort från Heljans sida är att ge ut någon form av rabattkupong på exempelvis T21:an som kompensation. Detta hade i slutändan kunna generera mer inkomster till Heljan.

Hur som haver, detta är såklart helt och hållet mina erfarenheter,men jag vet om att jag inte är ensam. Bara hos min handlare är det ungefär 25% av modellerna inne på reparation. Detta för mig är en otrolig hög siffra! Vad värre är att det finns fortfarande de som inte ens har fått sin modell i huvudtaget!

I skrivandes stund har jag sett att Heljan har släppt ersättningshjul med större flänsar och även hjul med slirskydd till modellen av ångloket. Detta för att åtgärda urspårningsproblem och dragkraften på loket. I mina ögon är detta någonting som man skulle ge ut gratis till de personer som anser sig ha dessa problem. Således ingenting man skall behöva betala för.

En annan sak som jag finner beundransvärt är i den svenska mj-pressen så har man avhandlat flera ”åtgärdspaket” för modellen av F-ångloket, varav den senaste har kommit i början av detta år. Detta är givetvis trevligt, men jag saknar en skarpare ton gentemot Heljan. Som tidigare nämndes så 25% av modellerna av F-loket hos min lokala handlare reklamerats med någon form av problem och det finns säkerligen ett mörkertal också. Detta är absolut inte okej och borde lyftas fram som skarp kritik.

Det glädjer mig dock att läsa att T21:an verkar ha blivit en i många delar lyckad modell. Jag önskar inget ont till Heljan efter detta och hoppas att man återhämtar sig. Dock så kommer jag personligen tveka att köpa någonting ifrån Heljan på ett bra tag framöver. Och när jag väl gör detta så skall modellen provköras ordentligt i butiken innan jag öppnar mitt läder igen.

About The Author

Related Posts