Danska Epokemodeller och norska NMJ planerar att inom kort komma med varsin svensk modell med koppling till järnvägsmuseum och museijärnvägar.

Text: Jocke Sannagård
Foto: Björn Roos

I det första fallet handlar det om en modell av en dansk rälsbuss som under många år användes på en svensk museijärnväg.  Hilding Carlsson nådde stora framgångar med den rälsbuss han utvecklade och tillverkade i sin mekaniska verkstad i Umeå under 30- och 40-talet. Konceptet var så bra att det danska verkstadsföretaget Skandia på licens från Hilding Carlsson började tillverka liknande rälsbussar för den danska marknaden. Även om man kan känna igen dragen från den svenska rälsbussen, så fanns det en del olikheter mellan de båda dieselmotorvagnarna, jämför bilden ovan med bilder och ritningar på Järnväg.net.

En av de rälsbussar från Skandia som hamnade hos privatbanan ”Østbanen” i början av 50-talet, fick 23 år senare flytta till Sverige, då den skänktes av företaget till museijärnvägen Skånska Järnvägar på Österlen. Museijärnvägen rustade tåget och målade det i de färger som dess svenska kusiner från Hilding Carlsson hade. Rälsbussen och ett par släpvagnar användes under många år i sommartrafiken mellan Brösarp och S:t Olof. Bilden ovan togs 2002 och rälsbussen och släpen bedömdes då vara skrotfärdiga, vad som hänt tåget sedan dess är oklart. Vet du något mer, så hör gärna av dig. Källa till information om förebilden.

Epokemodeller har under något år haft den Skandiatillverkade danska rälsbussen i sitt sortiment. Man har utvecklat modellen tillsammans med JPK Productions och har nu alltså för avsikt att göra en modell av den rälsbuss som i Sverige bara använts på museijärnvägen på Österlen. Tekniskt sett så överrenstämmer modellen med de danska modeller man tidigare producerat. Modellen har metallunderrede och överbyggnad i plast, den har strömupptagning på samtliga axlar, slirskydd på två hjul, skiftande belysning i färdriktningen, inredning och innerbelysning. Modellen kommer i Sverige bland annat säljas av Mj-Specialisten och man planerar att ha de första modellerna på marknaden redan till jul. Det finns även helsvenska Hilding Carlsson-rälsbussar på marknaden. UGJ tillverkde på sin tid modellen som idag går att hitta på marknader och auktionsajter och idag säljs både etsade byggsatser och färdigbyggda motorvagnar av olika svenska småserietillverkare.

Den andra museimodell som planeras kommer från NMJ och är en modell av den slutna godsvagnen Grh 31704 som idag finns hos ”Föreningen Malmbanans Vänner” och visas på Norrbottens Järnvägsmuseum i Karlsvik utanför Luleå. Modellen tas fram i en begränsad serie på 500 exemplar ett samarbete mellan NMJ, Norrbottens Järnvägsmuseum och mj-butiken Tåg och Hobby i Luleå, som också kommer sälja modellen. Museimodellen är en del i den stora satsning som NMJ gör på svenska och norska G-vagnar och man planerar sedan tidigare för två olika Grh-vagnar, del Grh 31614  och dels Grh 31769. Samtliga modeller av Grh-vagnar beräknas komma ut på marknaden i början av 2010.

About The Author

Related Posts